Äter snabbt
01.06.2021
Hej, jag äter för fort oftast kan ta ett par tuggor sen sväljer. Blir oftast klar snabbare än dom andra i klassen som äter betydligt långsammare ? Har det som vana att alltid äta snabbt. Vet inte varför.. vad kan jag göra för o äta saktare ? Jonathan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.06.2021
Hej,
Det är nog ingen annan som kan påverka takten du äter än du själv. Det gäller helt enkelt att försöka lära sig att äta lite långsammare. I början kanske det betyder att du aktivt behöver tänka på att äta långsammare - men med tiden kommer au antagligen att vänja dig så att du inte registrerar det. Ett tips kan vara att försöka äta i samma takt som någon annan.
Det är ju bara du själv som vet om du äter så snabbt så att det blir ett problem för dig (t.ex. att du får ont eller blir illamående), men det är också ganska naturligt att man äter i olika takt - det gör vi redan som barn och livet ut. Fördelen med att äta långsammare är att man bättre hinner registrera då man blir mätt, så äter man inte lika mycket "i onödan" bara för att det är gott, men det bästa är nog om du försöker lyssna på din kropp och göra som den säger.
Kram,
Tessi