blodprov och p-piller
12.01.2021
Hej! Jag har inte berättat för mina föräldrar att jag går på p-piller. Och jag är rädd om jag någongång ska på blodprov om jag då måste säga att jag går på p-piller. Måste man säga att man går på p-piller? Vill verkligen inte. Går på diza p-piller.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.01.2021
Hej,
Nej, du behöver inte berätta för dina föräldrar att du äter p-piller. Enligt lagen är du tillräckligt mogen för att fatta det beslutet själv. Lite beroende på var man bor så brukar man ibland följa upp situationen efter att man börjat äta p-piller med ett blodprov, men inte heller det måste du berätta för dina föräldrar utan kan själv gå till laboratoriet för att ta det.
Jag vet inte om du redan har blivit informerad om att du borde gå på blodprov, men annars kan du fråga upp om saken t.ex. nästa gång du förnyar ditt recept på pillren.
Kram,
Tessi