”Bruna geggiga fläckar”
06.06.2021
Hejsan Decibel
Rakt på sak här nu.
Jag är en tjej som nu har använt menskopp några år. Jag rengör den varje gång med tvål och kokar den efter min period.
När jag hade min mens period senast. Om jag skall vara exakt så tog den slut på denna veckas torsdag.
Så under en kväll (fjärde mensdagen) så kände jag bara hur det skavde och var obekvämt. Men brydde mig inte så hemskt mycket. Jag gick bara direkt och lägga mig. Så på morgonen då jag skulle tömma koppen. Så var det inte nästa något blod i den. Det hade tydligen avtagit lite då redan min period. Men saken är den, vet inte hur jag skall beskriva det...
Men på koppen var det ” små geggiga bruna fläckar” nog ungefär över hela koppen. Jag har inte alls varit med om det förr, så jag misstänkte ju direkt ifall det hade förekommit sår. För det kom nog lite blod, och det var inte mens blodet.
Men just det där ”gegga liknade fläckar” på koppen gjorde mig orolig. Tog direkt en binda istället inför sista mens dagen.
Då min period var över så började det klia i mitt underliv. Förväxlade det först med sveda, men det är nog klåda jag har. Samt underlivet känns även torrt där inne.
Jag har även haft svamp tidigare i mitt liv. Men då hade jag även illa luktande flytningar som symptom, och det har jag inte nu.
Tror ni att det läker av sig själv där nere?
Eller bör jag direkt kolla upp det? Eller skall jag avvakta och se?
Eller bör jag köpa en ny menskopp?
Men om ni tycker att jag skall kolla upp det. Så gör jag det absolut.
Jag hoppas ni får en ”inblick” i denna text. Och att ni kan luska ut ifall det är något att ta tag i.
Jag tackar på förhand för svaret, samt så önskar jag er en varm och skön sommar :-)
Ta hand om er!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.06.2021
Hej,
Precis som du säkert har hört förr så kan mensen variera från en gång till en annan, och mensen kan se ut precis som du beskriver, att det är mer som bruna små små bitar, ibland med strimmor av blod. Det betyder inte att någonting är fel utan det är bitar av slemhinnan som skall komma bort. Jag kan inte svara på varför bitarna syns bättre vissa gånger än andra, för jag är inte säker på att det finns nån som vet det. Men blodet kan helt enkelt se olika ut från gång till gång och i sig är det inte konstigt.
Jag undrar om det kan vara så att anledningen till att koppen kändes obekväm och "skavig" på kvällen då du gick och lade dig var att slemhinnorna i slidan (dvs inte i livmodern) redan då var irriterade. Det är inte första gången jag hör om liknande reaktioner på koppen, och jag kan inte svara på varför kroppen mitt i allt verkar stressas av den trots att det tidigare har fungerat bra.
Nu har ju mensen upphört för denna gång, så det du kan fundera på är om du fortfarande upplever torrhet och irritation? Om du gör det så kan du gå till apoteket och köpa t.ex. en salva som heter Vagisan, och försöka smörja med den både utanpå, vid slidöppningen och inuti slidan. Poängen med den är att den skulle återställa pH-balansen och rätt bakteriekultur. OM det är så att du nu har vita och klumpiga flytningar och fortsättningsvis klåda så låter det mer som svampinfektion, och då kan du testa att behandla dig för det (t.ex. med Canesten)
I sig låter ingenting av det du skriver oroväckande eller farligt, även om jag förstår att det är irriterande. Jag tror att det kan bli en påfrestning för kroppen att använda menskopp även om det tidigare har fungerat bra, och det kan hända att det funkar helt bra i fortsättningen också och det var bara denna gång det inte kändes bra. Det är ju meningen att slidan hela tiden skall producera fukt (det är lite som med munnens salivutsöndring) och även om menskoppen är betydligt mer skonsam än t.ex. tamponger så gör den ändå att fukten inte kommer åt att produceras och distribueras "normalt", plus att det ju är ett främmande föremål inuti kroppen. Det du kan testa i fortsättningen är att t.ex. lägga lite babyolja på koppen/i slidan då du lägger in koppen, så kanske slemhinnorna i slidan inte blir lika irriterade. (t.ex. Liberos babyolja, som säljs vid baby-sakerna i butiken (inte den med Lavendel utan den som är oparfymerad).
Åh, det blev ett långt svar. Jag hoppas att besvären ger med sig. Du kan alltid kontakta preventivrådgivningen på din hemort om du vill fundera med någon, eller skriva in igen :)
Många kramar,
Tessi