Cancer
28.12.2020
Jag har hypokondri, perioden är värre nu, och tror att jag har cancer för varenda litet symtom. När jag googlar på symtom står det bla försämrat allmäntillstånd, vad menar dom med det? Och vad betyder ökad trötthet? Och hur ska man veta när man faktist ska söka vård, och när jag bara måste sluta övertänka? Hur länge brukar det ta före man söker vård för en allvarlig sjukdom, då det står sök vård så snabbt som möjligt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2020
Hej,
Jag vet inte om det finns någon som helst anledning till att du misstänker just de sjukdomar som du gör, om du upplever fysiska symtom eller om det helt enkelt bottnar i en rädsla för att insjukna. Generellt kan jag tänka att det sällan är en god idé att googla på fysiska symtom eftersom det absolut vanligaste svaret man får är att det beror på cancer - oavsett vad det är du googlar för symtom. Så i ditt fall skulle jag råda dig att sluta googla symtom eftersom det bidrar till din rädsla istället för att lugna dig.
Då man talar om försämrat allmäntillstånd så menar man t.ex. ökad trötthet - det att man upplever en tydlig förändring i hur mycket man orkar innan ens krafter tar slut eller ett tydligt ökat sömnbehov. Man kan också mena en ökad sjukdomskänsla, värk eller förkylningssymtom, aptitlöshet eller andra diffusa symtom - som man inte kan finna någon orsak till. Och det är kanske det du borde komma ihåg - att ALLA människor ibland känner sig sjuka eller trötta eller utan aptit. Det att man har olika känningar i kroppen är inte nödvändigtvis ett tecken på sjukdom utan ett tecken på att man är en levande varelse vars kropp kan reagera på många olika sätt. Men alla symtom man upplever är inte ett tecken på att det finns ett allvarligt bakomliggande fel utan de flesta symtom går över om man äter, vilar och rör på sig regelbundet.
Om du själv delvis är medveten om din tendens att söka efter symtom och vara hypokondrisk så tycker jag att du under t.ex. en månads tid skall bestämma dig för att inte googla några symtom alls utan enbart känna efter. Skriv upp de symtom du själv upplever och följ med dem. Försök se hela bilden - d.v.s. om du upplever ett symtom av något slag så vilket skulle vara den mest sannolika anledningen till det. Lita på att du själv lägger märke till om de försämras, och OM symtomen du upplever skulle kännas allvarliga eller försvåras så kontaktar du en läkare - men gör det då på basen av det du själv upplever och inte på basen av någonting du googlar dig till.
Så för att svar på din fråga om när man skall söka vård så skulle jag svara att du skall söka vård då de symtom du upplever är så tydliga att du inte kan bortse från dem. Med andra ord då du vet att det du känner inte är normalt för dig, inte det att du oroar dig och tänker "tänk OM jag har...".  Men för att du själv skall kunna avgöra detta så tycker jag att det är viktigt att du slutar googla på symtom och istället litar på det du själv känner och registrerar i din kropp. Så följ med och skriv upp under en månads tid, och om det finns någonting som är återkommande och oförklarligt så tar du upp saken med en läkare.
Kram
Tessi