Daylette p piller och skippa mensen.
22.12.2020
Hej! Jag har nu under två år ätit p piller, först av märket yaz och nu två månader daylette. Jag undrar om det är möjligt att lämna sockerpillren av dayletten otagna och hoppa över mensen? undrar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2020
Hej,
Ja, du kan flytta på mensen genom att du inte alls äter de fyra sockerpillren utan fortsätter direkt på nästa karta. Enligt bipacksedeln kan du äta två kartor ihop och på så sätt hoppa över en mens, men det rekommenderas inte att flytta mensen längre än så. Med andra ord kan du äta två kartor ihop men efter det måste du hålla paus i 4 dagar för blödning.
Också under månaden som du hoppar över mensen så kan det förekomma mellanblödningar, men det 'är nästan omöjligt att veta på förhand eftersom alla påverkas lite olika. Bara att testa så vet du hur det fungerar i just ditt fall.
Kram
Tessi