Flytningar
07.06.2021
Hej, jag och min pojkvän hade sex i fredags, det var väääldigt varmt så vi hade kortare förspel än vanligt och hade ställningar som vi normalt annars inte har för att inte vara så tätt intill varandra då de redan var så varmt i rummet. Och vi höll även på lite längre än vi brukar och jag kände att jag spände mig mera än jag brukar, kunde inte slappna av då ställningarna var obekväma och det var så otroligt varmt. det kändes som att det ” skavde”i slutet då vi höll på det var obekvämt. Sved lite då jag skulle kissa efteråt också men det brukar det kunna göra om vi hållt på längre och ”hårdare”. Nu till det jag oroar mig för. Efteråt fick jag lite ont i magen resten av kvällen, kändes nästan lite som mensvärk och nästa morgon så hade jag fått ljusbruna (de var väldigt ljusa men fortfarande gul/ljusbrun nyans) i flytningar. Har försökt googla men det finns såå mycket de föreslår så vet inte vad jag ska tro. Detta är nu tredje dagen och det kommer fortfarande lite färgat. Har försökt kolla varje gång om de skulle lukta annorlunda men de luktar precis som det brukar(varken starkare eller illa), det är inte mera flytningar än vanligt och det varken kliar eller värker någonstans, (magont var borta redan på morgonen efter). Skulle det vara bakteriell vaginos eller svamp borde det ju lukta/klia/svida. Skulle det vara klamydia så vi har haft sex oskyddat i 2 år och det kom sådär direkt efter sexet så är det nog konstigt och har inte varit med någon annan än min pojkvän någonsin så det borde det inte heller vara. Sen så kom det också på googel förslag om det är livmodertapp cancer eller något sådant?? Hoppas inte det är det?? Och gravid borde jag ju inte vara då jag äter p-piller och har gjort det i över 2 år och har aldrig sedan jag började med dem haft mellanblödningar så borde inte vara det heller..mens ska jag få först om 2 veckor och det brukar alltid komma exakt då det ska. så då undrar jag kan det vara skavsår i slidan? Med tanke på att jag var obekväm och spände mig och inte kunde fokusera på att njuta då det var så varmt, och ställningar som jag inte alls var van med från konstiga vinklar. Kan det vara så att det kom något skavsår som blödde lite och att det torkade blodet kommer nu ut lite i gången med de flytningar som kommer? Känner absolut inte av något förutom att jag ser på färgen att den är lite annorlunda ennu. Ska jag bara vänta och låta det försvinna av sig själv? Har inte haft sex sedan detta då jag vill låta det vila ostört där nere ett tag så det inte blir värre.
Tack! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.06.2021
Hej,
Jag tror nog att du kan vara helt lugn. Problemet med att googla saker är att google helt och hållet saknar spelöga och inte kan ta ställning till olika sammanhang - så ta allting du läser där med en nypa salt.
Du skriver att ni höll på längre, hade kortare förspel och nya ställningar. I mina öron låter det som att han kan ha kommit åt att stöta ganska djupt i dig, och med tanke på det kortare förspelet och att du var mer spänd än normalt så var din slida eventuellt inte lika rymlig som den brukar vara. (slidan utvidgas vid upphetsning för att ge rum för penisen). Så det låter sannolikt att han har stött emot ditt slidbotten/livmodertappen och då orsakat en liten blödning antingen från livmodern eller från livmodertappen. Det är ingenting farligt och ingenting du behöver göra någonting åt i detta skede. Och bara för att du aldrig tidigare har haft mellanblödningar innebär inte heller att du inte skulle kunna få det nån gång - men i detta fall tror jag att blödningen orsakades av sexet.
OM det skulle upprepas och börja inträffa var och varannan gång ni har sex så kan du kontakta preventivrådgivningen och be om att bli undersökt - men inte heller då tycker jag att du skall känna panik utan enbart kolla upp saken.
Slappna av :)
Kra,
Tessi