Förkyld
06.12.2022
Hej. Jag var förkyld väldigt många veckor men troligtvis bihåleinflammation men är nu fullt återställd. Problemet är att något i min näsa är svullet och jag låter fortfarande förkyld när jag pratar. Jag har använt nässpray i ca en månad pga hur tungt jag haft att andas genom näsan (vet det inte är bra) men har trappat ner och försöker sova utan men de funkar inte. Kan det bero på att jag använt nässpray så länge eller varför låter jag fortfarande förkyld trots att jag är frisk?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2022
Hej,
Det är inte ovanligt att det tar tid för slemhinnorna i näsan att återhämta sig efter att man har varit ordentligt förkyld. Istället för nässpray så föreslår jag att du skulle spola nästan med t.ex. saltvatten med hjälp av en sk. näskanna som man kan köpa på t.ex. apoteket.
Jag vet ju inte vilken nässpray du har använt men många av dem skall inte användas längre än 10 dagar i sträck just av den anledningen att man lätt blir "beroende" av det. Då man är täppt i näsan beror det på att blodkärlen i näsans slemhinna är svullna. Med nässprayen minskar cirkulationen i näsans slemhinna så att blodkärlen drar ihop sig och då är det lättare att andas. Men om man använder sprayet en längre tid (d.v.s. längre än 10 dagar) så tappar blodkärlen sin förmåga att själva dra ihop sig, eftersom de är vana vid att medicinen skall göra det, och då leder det till att man är täppt.
Det bästa är helt enkelt att sluta med nässprayet rakt av. Man är täppt i näsan i några dagar men efter det kommer blodkärlen att återhämta sig och då blir de "som vanligt" igen. Så försök att stå ut i några dagar trots att du är täppt, för det kommer att gå över. Det andra alternativet är att du köper den sortens nässpray som är ämnat för barn (som oftast innehåller bara halva dosen verksamt ämne). Använd detta spray under en veckas tid men endast 1 gång/dag (t.ex. till natten). Efter en vecka slutar du helt.
Du är varken den första eller sista som upplever detta problem. Krafter till dig!
Ta hand om dig!
Kram,
Tessi