Fotoutbimdning
07.02.2021
Hej! Jag skulle vilja bli fotograf och lära mig redigera bilder mm. Var kan jag göra det ( i mitt område gärna eller på distans)? Hej

Ungdomsinformatör Kix svarar
09.02.2021
Hejsan!
Kul att du intresserar dig för fotografering!
Ifall du vill riktigt studera ämnet och få en yrkestitel inom det så finns det några alternativ i Jakobstad (så inte helt där du bor men ändå i Österbotten), såsom Medianom, Bildkonstnär, och Utövare av visuell framställning.
Ifall du hellre skulle ta någon kortare kurs i ditt område så gäller det att hålla ögonen öppna på exempelvis Närpes Vuxeninstituts kurser. När jag kollade runt lite på deras hemsida så såg jag att de har en kurs som heter "Kreativ Fotografering" som börjar i April, och en som heter "Grundkurs i Foto" som börjar i Mars. Det finns i skrivande stund lediga platser kvar på dem båda!
Sen när det gäller fotografering så kan man också lära sig väldigt mycket på egen hand bara genom att helt enkelt öva och experimentera. Ha med kameran ofta, ta många bilder, lek med olika tekniker (ta inspiration till exempelvis från andras bilder eller youtubetutorials), och utmana dig själv med olika typer av fototeman. Exempelvis att fotografera människor, en känsla, ett visst väder, landskapsbilder, närbilder... Ju mer du fotograferar och vågar prova på nya saker desto bättre kommer du bli.
Själv lärde jag mig bildredigering med hjälp av youtube-tutorials och genom att experimentera själv, så fast det självklart går lättare om man har någon som visar en så går det nog också att lära sig på egen hand om man inte hittar nån bra kurs/lärare :) Det går kanske också att kontakta någon fotograf i nejden som du tycker är duktig och fråga om hen kunde ge dig en privatlektion i bildredigeringens grunder..?
Lycka till!
Mvh, Kix