Fråga angående drömmen jag hade inatt
14.10.2021
Jag funderar över min dröm inatt, varför jag drömde den.
Det var så att jag drömde om att jag misshandlade en person medvetslös i en skog. Den personen som jag misshandlade är en person som för mååånga år sedan var otrevlig mot mig i högstadiet. Jag har aldrig tänkt på denna personen fram tills inatt när jag drömde om den personen. Det var typ som att den personen bara gick förbi och jag gav mig oprovocerat på denne i drömmen. För några dagar sedan så såg jag en dokumentär om våldsbrott. Kan detta ha ett samband till att jag drömde som jag drömde? Menar inte att jag skulle göra nått sånt på riktigt men är fundersam kring varför jag drömde så. Jag är en lugn och snäll person som aldrig skulle göra nått sånt. Men vill veta varför detta dök upp i mitt huvud inatt. Emol

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.10.2021
Hejsan!
Drömmar är väldigt fascinerande, och det går aldrig att helt säkert säga vad de beror på. Forskare är ännu lite oense om varför vi ens drömmer, men det tycks ha nåt med lagringen av minnen att göra (både gamla och nya minnen).
Man ska inte titta i ”drömtydningslexikon” och sånt där det kan stå nåt i stil med att ”om du drömmer om XX så kommer ZZ att hända”, alltså att drömmar på nåt vis vore magiska och kunde säga nåt om framtiden. Så är inte fallet. Vad symboliken i ens dröm betyder så kan man bara komma fram till själv (finns också terapeuter som jobbar med drömmar, men även där ska man själv utgå från vad symbolerna betyder för en, det finns ingen annan som kan säga det åt en). Även om drömmar inte kan sia om framtiden så kan de säga nåt om hur man mår i stunden. Exempelvis kan man ha mera mardrömmar eller jobbiga drömmar om man överlag är stressad eller går genom något tungt/jobbigt. Det här betyder ju inte att man på riktigt skulle gå och göra de saker som man gör i drömmen. I så fall skulle jag nog ha gjort väldigt mycket konstigheter, haha.
Det man kan ha bakom örat med drömsymbolik är att det sällan är riktigt tydligt. Exempelvis personen du drömde om, drömmen kanske inte ens handlade om hen, utan någon symbolik du förknippar med hen. Du säger det var en mobbare, så kanske hen är förknippad med känslor av orättvisa, kontrollöshet och hjälplöshet? Och det är de känslorna du egentligen vill slå ner?
Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig så mycket mera än så med din dröm, annat än att du ska fundera på hur du mår i stunden och om det fanns liknande känslor/symbolik i din dröm. De intryck vi får in under dagen så påverkar också det vi drömmer om på natten (eftersom drömmar har att göra med minnet), så det att du såg en dokumentär om våldsbrott KAN eventuellt ha att göra med saken. Ibland om jag har sett en film just innan jag gått och lagt mig så kan jag drömma saker som är liknande som i filmen.
Drömmar är intressanta, men inget man behöver oroa sig över!
Mvh, Kix