Från väldigt sexuell till mindre sexlust i ett förhållande
23.01.2020
Hej, jag är en bisexuell tjej som har dejtat en kille i sju månader nu. Andra beskriver oss ofta som det perfekta paret och jag känner själv också att han är den jag vill leva med, han är precis allt jag vill ha och tanken på att vara med honom ”förevigt” gör mig mer trygg än rädd, som jag kanske har blivit förr när jag varit tillsammans med någon.
Det jag känner att är lite problematiskt nu är att jag alltid har varit en väldigt sexuell person, haft sex med både killar och tjejer och ”äventyrat” och experimenterat mycket. Jag har alltid varit rädd för att binda mig till en person i sängen för jag har inte velat missa allt det andra i singellivet fast jag vill verkligen inte ha ett öppet förhållande. Nu har vi inte haft sex på ett tag för jag har inte riktigt haft lust så nu börjar jag bli rädd att jag känner att det är för tråkigt att bara vara med samma person trots att jag verkligen älskar honom och vill vara med honom. Jag fattar ju att man inte bara kan jaga efter sex med nya människor hela tiden när man verkligen vill vara med bara en person, jag drömmer om Svensson-livet och har dessutom upplevt nog med äventyr för att räcka i mer än en livstid, därför fattar jag inte varför jag känner såhär. Och jag vet att hade jag gjort slut med honom bara för att få ligga med andra hade det ju inte gjort mig lyckligare, jag känner absolut att det inte är värt att slänga bort killen jag vill att ska vara pappa till mina barn bara för något tomt engångsligg.
Det som också gör mig så ledsen och att jag funderar mycket på det här är det faktum att han faktiskt tog upp det, han säger han känner sig osäker på sig själv eftersom jag alltid har upplevts som en väldigt sexuell person och nu känner han att han har tagit världens sexuellaste människa och gjort att hon inte vill ens ha sex längre. Det kan väl finnas hundra orsaker till att man inte har så mycket sexlust, tex är vi inne i en ganska stressig period just nu osv.
Snälla, hjälp mig komma över dessa tankar!! Jag vill verkligen att detta ska fungera, dessutom vet jag inte ens om jag verkligen känner såhär eller bara tror att jag gör det eftersom jag har gjort det förr och därför intalar mig själv att det är såhär det är. Jag vill inte springa på mellan olika personer tills jag är 40, jag känner verkligen att jag vill vara med honom och vill komma över dessa tankar och lämna dem bakom mig.
Tilläggas kan ju också att jag inte hade varit i ett riktigt förhållande på fyra år när jag träffade honom så jag hade hunnit vara singel länge och vänja mig vid det, så jag antar att det nu är en omställning också på det sättet, men jaa jag vill bara få ställt om mitt huvud lite och få detta förhållande att funka utan dessa tankar.
Tack på förhand! Vill få tillbaka sexlusten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.01.2020
Hej,
Oavsett om situationen är den att man har varit singel länge och sedan blir tillsammans med någon, eller om man har varit tillsammans med någon länge och sedan blir singel så är det mycket som ändrar och man måste lära sig ett helt nytt system. Du skriver att du tidigare har varit rädd för förhållanden och rädd att "gå miste om" saker som är möjliga då man är singel. Det är helt förståeligt - men å andra sidan så tycker jag inte att du skall tänka på situationen som att någonting har "tagit slut" - man slutar ju inte leva eller utvecklas sexuellt bara för att man är i ett förhållande och primärt har sex med en och samma person.
Du är ung ännu, och ni har hela livet framför er. Det är omöjligt att i nuläget säga vart det kommer att föra er - och det fantastiska är att man inte behöver veta eller bestämma det nu. Det enda du behöver tänka på är att det just nu känns bra med honom, och att det är honom du vill vakna med. Jag tror på sätt och vis att det är din egen stress som just nu orsakar problemen, att du övertänker saken helt enkelt. Det är ju ni själva som väljer vilken typ av förhållande ni vill ha, och vad som känns rätt för er, men det går oftast inte att på förhand veta vad som kommer att kännas rätt om 10 eller 20 år eftersom man hela tiden fortsätter utvecklas. Jag tycker inte att det betyder att man av rädsla skall välja bort ett förhållande bara för att man inte vet vad som kommer att hända - för det vet INGEN.
Det jag med säkerhet kan säga är att man inte har samma sexuella drift hela tiden. Lusten är någonting som kommer och går, och det är helt normalt. Så är det oavsett om man är i ett förhållande eller om man är singel. Men i ett förhållande blir det kanske tydligare. Ge dig själv utrymme för det, om du inte vill ha sex just nu så behöver du inte ha det - och du behöver inte analysera det så mycket för det behöver inte bero på någonting annat än att du just nu inte vill. Som råd till det skulle jag be dig att fortsätta tillåta dig själv att fantisera. Du behöver inte ändra på dina fantasier fast du är i en relation, och många gånger är det fantasierna som ger bränsle till vårt sexliv. Om du fantiserar om att ha sex med en tjej, eller med flera personer samtidigt så fortsätt fantisera om det - det är trots allt bara en fantasi och det är INTE samma sak som att vara otrogen.
Ett annat sätt att få tillbaka lusten är att njuta av fysisk beröring också då den inte anspelar på sex. Rör vid varandra, kyss varandra, ge varandra massage - all behaglig beröring gör att man känner sig närmare varandra och då väcks lusten lättare.
Om x antal år så kanske ni båda två kommer fram till att det skulle vara roligt att träffa ett par till som ni kan ha sex med tillsammans, och det är också helt okej. Det är alltså ingenting du behöver veta eller bestämma just nu. Försök att slappna av och njuta av att du känner dig trygg och älskad just nu, OM du skulle vakna upp en dag och märka att Svenssonlivet inte alls passar dig så är det helt enkelt så - då får du ta den krisen sen då den inträffar och försöka hitta en ny lösning, men kasta inte bort det du har just nu för någonting som kanske eventuellt kan hända nån gång - för då går du miste om möjligheten till att uppleva allt det du just nu önskar dig med honom.
Jag hoppas att du förstår vad jag menar och att det inte låter för rörigt :) Det jag menar är att du inte skall stressa. Njut av varandra och läs inte in för mycket i att sexlusten just nu är lite svalare - den kommer tillbaka. Skriv gärna pånytt om jag helt missförstod någonting eller om du inte alls förstår vad jag menar.
Kram
Tessi