Har svårt att somna
28.12.2020
Hej. Jag har sen en månad tillbaka haft svårt att sova o jag vet inte varför. Jag vet med mig att jag har vissa perioder där jag sover bättre o perioder där jag sover sämre. Men den här känns ganska utdragen. Många säger att om man har svårt med sömn så klarar man av vardagen sämre. Men så är de inte för mig för jag e knappt hängig på dagarna utan jag tränar och jobbar så de hindrar mig inte. Jag blir trött på kvällarna men när jag ska gå o lägga mig så har jag svårt o somna. Jag tror att jag har för mycket tankar i huvet som gör de svårt o somna. Det är inte något grubblande eller oro men de bara saker som man tänker på helt vanligt o sen när ligger i sängen o gör de i typ en halvtimme eller timme så e sömnen o tröttheten borta så kan jag inte somna. Har ni nått tips på hur jag kan sova bättre? Erik
Malin Kni1p

Psykiatrisk sjukskötare Malin svarar
07.01.2021
Hej Erik!
Tack för din fråga. Insomningsproblem är ett av de vanligaste sömnproblemen hos unga människor och det finns en hel del verktyg att ta till så jag tror nog att det finns stora möjligheter att du kan komma tillrätta med detta.
Att du klarar av att jobba och träna och att vardagen inte påverkas av detta låter som en mycket bra sak och tyder också på att du möjligtvis får den mängd sömn du behöver trots allt.
Möjligheter till insomning på kvällen kommer i s.k. "sömntåg", d.v.s. tröttheten kommer i intervaller. Det gäller alltså att vara observant på när ditt eget sömntåg är på plats och först då försöka få fatt i sömnen. Att läsa en bok i sängen tills man känner att man är trött brukar fungera för många medan det brukar kunna bli problem om man lägger sig utan att vara trött och liksom försöker tvinga sig att somna. Signaler på att sömntåget är på plats är gäspningar, att ögonen känns torra, att man kanske blir lite frusen, att man får lite märkliga tankar och naturligtvis att man känner sig sömnig.
Om man inte går och lägger sig då sömntåget är på plats kan det vara lika svårt att hoppa på som det kan vara att hoppa på ett riktigt tåg som är igång, istället för då det står stilla på perrongen.
Annat man gärna kan göra är att "kura skymning" timmarna innan man går och lägger sig, alltså inte ha på så mycket belysning.
Man behöver också hålla sig borta från ljuset som kommer från olika skärmar ( plattor, telefoner och datorer) eftersom ljuset från dem kan förhindra det kroppsegna sömnhormonet melatonin att börja utsöndras.
Drycker som innehåller koffein ska man inte använda efter 15-tiden om man har insomningssvårigheter.
Om man inte har somnat efter ungefär en halv timme eller kanske max en timme så brukar det vara en bra idè att man gör någonting annat i väntan på sömntåget som man missat. T.ex. ta fram en bok och läsa eller stiga upp och göra någonting som signalerar lugn och ro och inte tända på mycket belysning. Denna metod kallas för stimuluskontrollmetoden och används inom kognitiv beteendeterapi och den kan man med fördel även använda om man vaknar på natten och inte kan somna om.
Intensiv fysisk aktivitet ska man förstås inte heller utöva sent på kvällen eftersom det kan aktivera för mycket.
Hoppas du fått några verktyg som du kan använda och som kan hjälpa dig!
Mvh, Malin