Hejsan
20.01.2021
Jag har aldrig riktigt haft regelbunden mens. Jag fick min första mens kring julen 2018 och sen dess varierar cyklarna men olika många dagar. På senaste tiden har jag haft en cykel på cirka 38 dagar vilket är lite på den längre sidan, cykeln före det var endast 26 dagar.
Hur oregelbunden kan mensen vara, borde jag t.ex prata med skolhälsovårdare?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2021
Hej,
Jag förstår att det kan kännas irriterande att mensen är oregelbunden och att man därför aldrig riktigt vet när den skall dyka upp, men det låter inte oroväckande.
Dels är du ännu så ung att det kan hända att mensen blir mer regelbunden med tiden, men sen skall man också komma ihåg att vi alla är olika och att det i sig inte behöver vara ett problem fast man har en längre cykel. Om det i något skede kommer att kännas aktuellt med p-piller så gissar jag att din mens skulle bli mer regelbunden under tiden du använder dem - men som sagt tror jag inte att du behöver oroa dig över att någonting skulle vara "fel", utan det är helt enkelt så som din kropp fungerar just nu.
Fortsätt att ta hand om dig själv, sova, äta och röra på dig lagom mycket så mår din kropp bäst.
Kram,
Tessi