Illamående och p piller

03.05.2021
Har mått väldigt illa dom senaste månaderna (kräks inte dock) jag är inte gravid. Jag har varit till läkare och dom hittar inget fel. Har ätit p piller i ett år och hade inga biverkningar då jag började med dem. Vet att man kan bli illamående av p piller, men inte först efter ett år väl? Finns det en chans att det beror på p pillren? (Äter kombinerade p piller) Undrande
Tessi klippt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar

04.05.2021

Hej,

I mina öron låter det väldigt osannolikt att det skulle bero på dina p-piller, just eftersom du redan ätit dem i ett år. Men jag hoppas att du går tillbaka till läkaren så att de fortsätter undersöka dig om du fortfarande mår illa. Det att de inte hittat något fel ännu beror ju mest på att de inte har undersökt rätt sak.

Det som antagligen skulle underlätta utredningen är om du håller en ganska detaljerad dagbok på vad du äter vid vilka klockslag och hur du mår. Då kan det hjälpa till att hitta mönster som man annars skulle missa. Våga kräva fortsatta undersökningar så att ni kan ta reda på vad problemet är.

Kram,

Tessi

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Ställ en egen fråga

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.

Hej decibel! Jag undrar om coronavaccinet kan öka risken för tex. blodpropp när man går på diza p-piller? Och frågar de när man ska ta vaccinet om man går på p-piller?
Läs mera

Hej! Jag blir bara allt mera bekymrad även hur mycket jag än förtrycker det. Jag började ta p-piller hösten 2019 och jag såg en liten vikt förändring på ca3 kg vilket inte alls störde mig, men efter ...
Läs mera

Hej! Jag har länge funderat över hur p piller fungerar för kroppen. De skyddar mot graviditet, men man kan ändå ha mens? Eller är det riktig mens? Gör p pillren så att spermierna inte slipper ända in ...
Läs mera

Hej, jag är 18 år och längtar så orimligt mycket efter barn.
Jag är helt medveten om allt jobbigt som kommer med, tex att vissa barn kan skrika i princip hela dygnet eller inte vilja sova på nätterna...
Läs mera