Min mens
02.03.2021
Hej!
Jag har haft mens i ca. 1,5 år och mensen har kommit nästan alltid ca. 60 dagar i mellan.
När jag förra gången hade mens så var den VÄLDIGT rejäl. Jag hade väldigt mycket mensvärk och det blödde VÄLDIGT mycket. Mensen tog då ca. 10 dagar
Men nu skulle min mens ha börjat den 7.3 men började i stället en vecka före datumet. Kan mensen komma såhär? Och nu istället så har det kommit i tre dagar bara brunt "blod" och riktigt lite rött blod så att det knappt synns.
Är det här mens eller kan det här vara de så kallade "mellan blödningar"
Jag skulle hoppas att det här är mitt mens i denna cykel så att jag inte hamnade att ha de i nästa vecka.
Och sen en annan viktig fråga som är om att, jag skall påbörja p-piller efter denna mens så kan man få sådana piller som kan flytta mensen långt framåt eller har man dem då varje månad regelbundet?
Jag hoppas att ni svarar fort, för att jag är så rädd och orolig! Tack i förhand Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.03.2021
Hej,
Även om jag förstår att det kan kännas konstigt att mensen plötsligt är annorlunda än förut så är det inte farligt eller ovanligt att den är det. Kroppen påverkas hela tiden av allting vi gör och oftast kan vi inte själva se eller förstå vad det beror på att mensen plötsligt förändras. Det kan vara bara tillfälligt, eller också är det förändringar som sker p.g.a. att du själv utvecklas. Det du kan minnas är att det är helt normalt att mensens färg ändrar från en gång till en annan. Det är nästan omöjligt för mig att svara på om det är en mellanblödning eller en mens, men med tanke på att det hållit på i flera dagar så kan det vara din mens.
Då/om du börjar med p-piller så kommer din mens att bli mer regelbunden och antagligen både mer sparsam och med mindre värk. Jag vet att människor idag rätt ofta äter flera kartor ihop för att inte ha mens lika ofta, men det finns olika teorier om hur bra det är att göra det, så mitt råd är att alltid diskutera det med din gynekolog/barnmorska och följa deras anvisningar.
Jag tror att det är bra att diskutera saker öppet med sina föräldrar om man bara har möjlighet till det, så jag ser inget konstigt alls med det.
Kram,
Tessi