Orolig
03.07.2020
Hej!
Jag har en knöl/boll på vänstra blygdläppen och är orolig om det är cancer.. den tar inte ont då man rör på den och har inte något på högra sidan.. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.07.2020
Hej,
Cancer tror jag knappast att det är frågan om, men utan att veta mer om knölen (t.ex. storlek, utseende, hur länge den varit där o.s.v.) så är det jättesvårt att uttala sig om vad det är. Min spontana gissning är att det är en talgkörtel eller hårsäck som blivit tilltäppt eller inflammerad.
Om knölen inte försvinner eller blir större, eller om den bekymrar dig så tycke jag att det lättaste skulle vara att du besökte preventivrådgivningen och blev undersökt. De kan då berätta vad det är, och fundera över om någonting behöver göras. Ring preventivrådgivningen på din hemort och diskutera saken med dem.
Kram
Tessi