Otrogen jävel
18.01.2021
Jag vill bara veta om jag faktiskt måste ha med pappan att göra hela livet efter att han var otrogen mot mig EFTER att ha gjort mig gravid. Jag går varje dag med sån otrolig ilska i kroppen kan knappt somna på nätterna och han ska bara fortsätta gnälla om att han vill ha nåt med mitt barn att göra. Jag hatar honom, han förtjänar inte mitt barn. Han går inte att lita på. Han kommer inte ta något till rätten, men det känns verkligen såpass illa som att ge mitt barn över till en främmande våldtäktsman om jag måste ge henne till honom för bara ett par timmar en dag, och hon är inte ens född ännu. Han är så in i helvetes klumpig så han hade fan dränkt henne när han ska bada henne eller tappat henne första gången han höll henne i famnen, han vet inget om bebisar, han har inte läst på ett skit, han är så jävla kåt 24/7 att han säkert tänder på barn, han verkar redan ha en ny tjej han skriver med efter att ha varit otrogen mot mig i december.. Det finns verkligen inte en enda bra sak med honom och jag ska låta mitt barn uppfostras av han? Jag vill bara fly landet och inte berätta vart jag är.
Jag är så förbannad att denhär texten kanske låter helt wtf men jag orkar bara inte bry mig, jag vill bara bli av med honom, all denhär stress och ångest påverkar ju mitt barn också, jag hade ingen aning om att det skulle kännas såhär att bli förälder och att han skulle vara såhär sjuk i huvudet när det kommer till en sån viktig sak som barn. Förlåt för alla svordomar.

Ungdomsinformatör Kix svarar
26.01.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Ursäkta att du har fått vänta på svar, vi hade en hektisk vecka förra veckan.
Det är förståeligt att du känner så här nu, och är upprörd. Det här var inte det du hade förväntat dig, och inte det du ville, så det är klart att läget suger. Hormonerna man har när man är gravid kan dessutom göra att allting känns ÄNNU värre. Du har helt rätt till dina känslor, men du ska ändå vara försiktig med att uttrycka vissa av dem högt, eftersom det är rätt allvarligt att påstå att någon exempelvis tänder på barn – det kan både du och han få problem av (du på grund av att det kan kallas ärekränkning vilket är straffbart med både böter och fängelse).
Ifall han vill vara i sitt barns liv så finns det tyvärr inget du kan göra åt saken. Barnet har rätten att träffa båda sina föräldrar. MEN socialen finns till för att hjälpa här, och kan medla mellan er så att ni inte behöver vara i ensam kontakt med varandra. Ifall du känner misstro tills hans förmåga att ta hand om ett barn så kan du också ta upp din oro med dem. Även om du upplever att han har varit en jättedålig partner till dig så behöver det inte betyda att han kommer vara en dålig pappa till ditt barn. Människor kan vara väldigt olika i olika typer av roller.
Precis som du säger så kan den här stressen du upplever påverka ditt barn. Därför skulle jag rekommendera att du går och pratar med någon professionell om dina känslor, för du bär på ganska mycket tungt just nu. Det är aldrig lätt om ens partner är otrogen, och dessutom det ovanpå förändringen att du ska bli mamma. Jag skulle rekommendera att du går exempelvis till en familjeterapeut och pratar, du kan läsa mera om vad de gör HÄR.
Hoppas det löser sig till det bästa! Det gäller att bara ta en dag i taget nu, och försök att ta hand om dig själv först och barnet i din mage först och främst.
Kram, Kix