Ppiller
10.06.2021
Hej!
Jag glömde ett av mina ppiler i fredags och hade oskyddat sex (3;e veckan/raden) enligt Umo var det inte farligt om jag äter ihop mina kartor vilket jag hade tänkt att göra. Dock hade jag oskyddat samlag nu på tisdag och glömde mitt ppiller nu på onsdag morgon (sista ppillret av hormontabletterna på kartan). Måste jag ta ett dagenefter då? Är jag skyddad om jag tar ett dagen efter piller och äter ihop mina kartor eller borde jag vara orolig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2021
Hej,
Kanske det skulle vara bäst om du tog ett dagen efter piller och åt två kartor ihop. Eftersom du har glömt två piller under samma karta så finns det alltid en risk att det ledde till ägglossning, och om den redan hade inträffat så kan inte dagen efter pillret påverka saken, men det är värt ett försök ändå.
Du skall vara medveten om att det att du äter två kartor ihop och tar ett dagen efter piller kan göra att din blödning blir oförutsägbar. Du kan få mellanblödningar - eller också blir din blödning sen sedan då den borde komma. Och för säkerhets skull skall du testa dig för graviditet om tre veckor - bara för att vara helt säker på att du inte är gravid.
Ingen stress, nu gör du helt enkelt det du kan och vi håller tummarna.
Kram,
Tessi