Stånd
21.05.2021
Hej, pinsam fråga, men ställer den ändå
Vart jag än går, till gymmet eller skolan, e jag så rädd för o få stånd på typ lektionen eller på gymmet. Sen när jag tänker på det så känns det som om jag kommer att få stånd. Har inte hänt, tror det bara är jag som överdriver men Vad ska jag göra för o bryta detta beteende ? Olkd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.05.2021
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig över att få stånd i dessa sammanhang, och även om du skulle få det så är det osannolikt att någon skulle märka det eftersom man oftast inte går omkring och fokuserar på andras underliv.
Det jag tycker att du själv kan göra är att försöka känna efter då du har stånd, hur känns det i kroppen? Hur känns det strax innan eller medan du får erektion, och finns det någonting du själv kan göra för att lugna situationen. T.ex. tankar du kan tänka då för att få erektionen att lägga sig.
Om det skulle hända i skolan är du ju antagligen påklädd och då tror jag inte att det skulle upptäckas. Det låter mer som att det har blivit en besvärande tanke hos dig och att det är själva tanken på att få stånd som är problemet - kanske inte ståndet i sig? Jag tror därför att det skulle hjälpa dig själv om du upplevde att du hade kontroll över din kropp. Erektionen är ju inte helt viljestyrd, men oftast inte heller helt obemärkt hos en själv - så försök att verkligen känna efter och identifiera känslan i kroppen då du får stånd, så tror jag att det kommer att vara lättare att skilja på rädslan och känslan.
Kram,
Tessi