UVI-symtom / klamydia / minskad mens
24.05.2021
Hej!
Jag är lite orolig över min hälsa.
- Jag har två gånger de senaste 2 veckorna haft väldigt starka urinvägsinfektiossymtom, men fått negativa provsvar. Under min uppväxt har jag haft återkommande problem med UVI, så jag vet hur det känns, så därför var jag väldigt förvånad över att provsvaren var negativa. Den senaste veckan har jag iallafall inte haft problem med det, så jag har inte sökt hjälp. Vad kan det vara? Hvc undrade om jag kunde ha svamp eller torra slemhinnor, men det kliar inte och så pass akuta symtom som jag hade (kunde knappt sova på nätterna av mina UVI symtom), så är jag skeptisk till att det skulle kunna vara "lite torra slemhinnor" som orsakat det.
- En annan aspekt är att jag har blivit mycket sämre på att hålla mig när jag är kissnödig. Alltid när jag är på promenad med en vän eller dylikt måste jag gå bakom någon buske och kissa, för jag kan helt enkelt inte hålla mig. Kör jag en timmes bilväg har det också hänt att jag måste stanna bilen och gå in i skogen och kissa.
- Jag hade positivt klamydiatest i vintras, och jag vet inte hur länge jag har burit på det. Har läst att man kan få inflammerade och förstörda äggledare av det, vilket kan göra det svårt att få barn på ett naturligt sätt i framtiden. Detta fick mig lite orolig, men tänker inte så mycket på det innan följande symtom:
- De senaste två-tre menserna har varit annorlunda. Jag blöder mycket mindre, behöver inte ha mensskydd ens de första dagarna av mensen.
- Kan även säga att jag haft ont i magen på olika ställen, men främst nedre delen av magen, till och från under längre tid. Inte så att det gör olidligt ont, utan mest att det känns obehagligt och jag är orolig över vad det kan vara.
Nu undrar jag om dessa alla kan ha en koppling? Eftersom att mina akut UVI-symtom har försvunnit (för nu iallafall), så har jag inget som verkligen stör min vardag och som är akut att söka hjälp för, utan är mest hypokondrisk över att jag t.ex. håller på att bli steril av klamydia, eller att jag har cancer i urinblåsan eller något liknande. Man kan väl kanske inte ringa hvc och be dem reda ut dessa saker, eftersom att jag inte försöker bli gravid just nu, och mina kiss-problem stör ju som sagt inte min vardag direkt. Därför vänder jag mig hit.
-

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2021
Hej,
Det skulle vara så mycket lättare att svara på dina frågor om vi kunde diskutera på riktigt istället för bara fråga-svar, eftersom det finns många saker jag skulle vilja fråga av dig. Men nu får vi helt enkelt utgå ifrån det du skriver. Om du vill så kan du alltid ringa till preventivrådgivningen och diskutera med dem.
Först och främst då det kommer till dina UVI-symtom så skriver du ingenting alls om vilka dina symtom var. Du skriver att testerna var negativa, men gjordes det också odlingar eller "bara" stix? Ibland syns inte allting på bara stix, och då är det bra om det görs odling, speciellt om man har symtom som värk i magen/ryggen, blod i urinen eller sveda då man kissar. Du skriver att du har haft problem med upprepade infektioner sedan du var liten, och att du känner av kraftiga trängningar då du är kissnödig, så det låter lite som att din blåsa är överaktiv. Detta kan man få hjälp för, så om du upplever att det blir ett problem så skall du kontakta läkare.
Det är sant att obehandlad klamydia kan leda till problem längre fram, men det är svårt att säga någonting generellt om det. Om det oroar dig så kan du ta upp saken t.ex. med din gynekolog. Jag är inte säker på hur tydligt en sådan sak skulle synas t.ex. genom ultraljud - men du skall minnas att även i fall där äggledarna har påverkats så innebär det inte automatiskt att man inte skulle kunna få barn. Det finns hjälp att få och eftersom det inte är aktuellt just nu så tycker jag inte att du skall stressa över saken.
Det att mensen under de senaste två månaderna har varit mer sparsam behöver inte betyda någonting alls. Det är helt normalt att kroppen påverkas av allting man gör, så ibland kan den vara rikligare och ibland mer sparsam - ibland har man mer värk och ibland mindre. Kroppen fortsätter att utvecklas under hela livet så bara för att mensen alltid tidigare har varit på ett visst sätt innebär inte automatiskt att den alltid kommer att vara det. Det är möjligt att smärtorna du har känt av i magen hör ihop med antingen urinvägarna eller livmodern/äggledarna - men de kan lika gärna härstamma från tarmen. Det är inte alltid så lätt att veta och de flesta känner nog nån form av magknip med jämna mellanrum, oftast är det helt ofarligt.
Försök att dricka mycket, jag förstår att det kan kännas jobbigt med tanke på att trängningarna känns så tydligt men jag tror att det skulle vara bra om dina urinvägar fick spolas helt rena. Försök hålla lite koll, t.ex. i en kalender, över när du känner av olika saker i din kropp. Då är det också lättare att se ett mönster i efterhand. Det är inte heller otänkbart att symtomen från urinvägarna/smärtorna i magen kan hänga ihop med t.ex. ägglossning. (beroende på om du äter p-piller).
Fråga på nytt om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi