Vill bli gravid!!
28.12.2020
Hej! Vi har försökt i snart ett år i januari på att bli gravida. Är 20 år, och vår största dröm sedan länge är att få barn. Men inget händer? Snälla hjälp oss med tips? A.m

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.12.2020
Hej,
Jag känner till frustrationen då man försöker bli gravid och det inte händer någonting. Månaderna går och man känner en total hopplöshet för varje månad som det inte lyckats.
Eftersom ni nu har försökt i ett år så tycker jag att ni skall boka tid till preventivrådgivningen/hvc för utredning. Det handlar i första hand om att kartlägga situationen, hur ni mår och hur regelbunden din mens är. De lägger remisser till blodprov åt dig för att kolla att din hormonnivå stiger som den borde under cykeln, och det läggs en remiss åt din partner för spermaprov där man kollar att allt är okej från hans sida. (Det kan vara rätt känsligt för män detta med att ge spermaprov, men det är trots allt lika vanligt att det beror på mannen som på kvinnan att det är svårt att bli gravid, så det borde kollas upp.)
I vissa fall görs en gynekologisk undersökning och ett ultraljud för att kolla att allt ser ut som det ska på kvinnan, men det kan nog variera lite från en ort till en annan hur dessa besök går till och i vilken ordning de kommer, delvis också beroende på om man har en gynekolog vid mottagningen eller om fertilitetsundersökningarna görs på närmaste sjukhus. Men det kommer att visa sig. Börja med att kontakta preventivrådgivningen och tala med dem. Beroende på situationen så finns det hormonbehandlingar som kan hjälpa till, men då beror det givetvis på vad gynekologen anser att ni behöver.
På basen av det du skriver så låter det som att du/ni gör allt du kan, och jag hoppas att ni två kan stöda varandra under denna tid. Jag vet att det är tungt att vänta, men försök komma ihåg att det inte finns någon anledning att tro att det inte skulle lyckas. Och OM det skulle finnas något problem som ligger som orsak till att ni har svårt att bli gravida så kan problemen oftast lösas så de flesta som söker hjälp för ofrivillig barnlöshet faktiskt får hjälp. Ge inte upp.
Många kramar
Tessi