Arbetsvisum USA
15.09.2017
Hej!
Jag planerar på att doktorera inom ekonomi. Efter examen skulle jag mer än gärna dra iväg till USA för att jobba. Nu undrar jag vilka alternativ jag har, att få ett arbetsvisum är ju inte det lättaste i staterna.
Tror ni det är någorlunda lätt för mig med en sådan examen att bli välkomnad in i landet?
Tack på förhand för svar!
emi

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.09.2017
Hej emi!
Vet du, det är nog ganska svårt att uppskatta hur lätt det är att få arbetsvisum om sisådär en 10 år (gissar att det tar minst så länge innan du har doktorerat). Vad som helst kan hända ännu med tanke på hur oroligt det är just nu med terrorismhot och eventuella konflikter med tex Nordkorea. Så det är nog bara att vänta och se. Vad jag förstått så kan du dock nog ha en bättre chans att få arbetsvisum än många andra, dels för att du är från Finland (Finland står nu och har tradidionellt stått på god fot med USA) och dels för att jag gissar att du i så fall först skulle ha en arbetsplats färdigt i USA. Säg att du tex redan skulle erbjudas anställning vid ett större företag eller ett universitet eller något, då ger de mer gärna visum än om man vill komma in i landet med bara förhoppningen om ett jobb där. Så sikta på att genomföra din plan du bara, chanserna är nog goda!
Hälsar Liselott