Barnskyddet i Tammerfors
28.01.2018
Hej! Jag har äntligen hittat det som jag vill göra i framtiden, nämligen jobba på barnskyddet. Bosatt i Vasa för tillfället och studerar första året på socionom utbildningen vid Novia. Jag har planer på att flytta efter studierna till Tammerfors, på grund av personliga skäl och för att jag ser mera ''utmaning'' där (större stad osv).
Men nu undrar jag ifall det finns svenska barnskyddsinstitutioner eller något liknande. Jag talar relativt bra finska och engelska också. Men hur ser det ut? Finns det en chans att det skulle finnas på engelska också? Eller går allt på finska bara? Inte gör det förstås något men skulle vara roligast att få använda sitt eget modersmål (svenska). Barbapappa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.02.2018
Hej.
Beklagar att du har fått vänta på ditt svar.
Grattis till att du har hittat "ditt" yrke. Det är ett viktigt jobb. Jag tror ju att det är en positiv sak inom alla branscher att tala flera språk. Så du skulle säkert ha nytta av både svenskan och engelskan i Tammerfors, men andelen svenskspråkiga i Tammerfors är nog procentuellt väldigt liten, så jag tror inte att de svenskspråkiga klienterna skulle hålla dig helt sysselsatt, eftersom de är så få. Sannolikt är det huvudsakliga språket finska, oavsett inom vilken del av barnskyddet du jobbar i Tammerfors.
Men jag tycker absolut inte att du skall låta det hindra dig från att söka de jobb du är intresserade av. Det är en rikedom att tala flera språk, och det skulle garanterat vara en tillgång för barnskyddet att ha dig där. Ett bra sätt att få in foten skulle kanske vara att söka praktikplatser där redan nu medan du studerar, så får du en bild av hur det fungerar där - och de som jobbar där får en bild av dig.
Våga ta kontakt dit, och få dem att inse att de behöver just dig där. Det finns alldeles för få män inom det området, och ännu färre män som talar tre olika språk. Go for it!
Kram
Tessi