Busstider
18.04.2021
Hej! Hittade inget svar då jag sökte. Funderar på busstidtabeller mellan Vasa-Jakobstad och tvärtom. Finns det några bussar som far måndag-fredag på morgonen någon av tiderna mellan kl.6.00 och 8.00? Och finns det sedan på eftermiddagen några bussar som far tillbaka till vasa från jakobstad mellan kl 14 och 16? Om det finns, när är bussen framme på platsen? Funderar flytta till vasa i höst men eventuellt jobba i jakobstad så undrar därför om möjliheter på transport. Om det finns så vad kostar det i månaden att åka buss måndag - fredag? Busskortet eventuellt? Tack! Buss

Ungdomsinformatör Kix svarar
23.04.2021
Hejsan!
Tack för din fråga! Jag har kollat med de nuvarande busstidtabellerna – MEN, det bör också sägas att dessa KAN ändra till hösten så det går inte riktigt att förutspå hur de kommer vara då. Coronasituationen kan också påverka. Men det brukar nog gå i alla fall en på morgonen och en på eftermiddagen, det är ju trots allt ganska vanligt att folk pendlar den sträckan av olika orsaker.
Jag kollade upp busstidtabellerna på matkahuolto.fi, och med INGSVA / Haldin & Rose så åker det åtminstone just nu bussar de tider som du beskriver. På morgonen från Vasa till Jakobstad är den framme 8.55, och på eftermiddagen är den tillbaka i Vasa 15.50 eller 16.45, beroende på vilken buss du tar.
Som jag förstår det så är det DET HÄR biljettkortet som rekommenderas till dig som studerande. Jag kollade DEN HÄR tabellen, och enligt den eftersom det är ungefär 100 kilometer mellan Vasa och Jakobstad så skulle du för ett kort tankat med 22 resor (enkelresor) betala 167,30€. Det blir ungefär 7,60€ per väg.
Jag måste dock säga att jag ur min egen erfarenhet av många år som studerande inte skulle rekommendera att du jobbar och studerar på det här sättet. Enligt hur du ställer din fråga så är det alltså på dagen som du skulle jobba i Jakobstad? Jag tänker mig att det här kan krocka med föreläsningar som du har i dina studier i Vasa, även om man ibland också har kvällsstudier/egenstudier. Beroende på hur din utbildning ser ut förstås. Det kan vara bra att jobba lite vid sidan om studiestödet så länge som man känner att man orkar och att det inte går så mycket ut över ens koncentration med studierna. Men i ditt fall funderar jag om inte allt pendlande skulle ta ifrån dig så mycket tid..? Förstås kan du ju läsa på tent i bussen, ifall du är sån som kan koncentrera dig i den miljön. Det här måste du bestämma själv, men vill i alla fall förbereda dig på det att det kan bli svårt att hinna jobba och studera samtidigt om du dessutom måste pendla, så fundera noggrant på om det är värt det :) Det går ju i och för sig att försöka, och sen sluta jobba om du konstaterar att du inte hinner. Jag rekommenderar att du också tar dig tid att njuta av studielivet, det finns mycket fin gemenskap att hämta därifrån och man knyter kontakter som man kan ha nytta av i framtiden.
Lycka till med dina studier, hoppas du trivs i den nya staden!
Kram, Kix