Är det olagligt?
27.01.2023
Hej. Jag undrar som så att är det olagligt i finland att ha sex om man är under 16 och jämnåriga och båda vill och vad finns det för konsekvenser ? Doftljuusi
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
03.02.2023
Hej!
Nej, om ni båda är under 16 år och båda har samtyckt till sex är det inte olagligt för er att ha sex med varandra. Det skulle vara olagligt om någon av er var t.ex. 25 år och den andra 15 år. Då skulle det med den nya samtyckeslagen/sexualbrottslagen räknas som våldtäkt mot barn eftersom en person under 16 år inte kan samtycka till sex med en vuxen. Den här lagen är inte till för att hindra människor från att ha sex med varandra utan den finns till för att skydda människor från att bli utnyttjade och från att fara illa i samband med sex (Speciellt skydda barn från att bli utnyttjade av vuxna). Om båda har samtyckt och är i ungefär samma ålder är det inga problem.
Kom ihåg att ni inte behöver ha bråttom med att ha sex och det är viktigt att ni båda är bekväma med det och har samtyckt. Läs gärna mera om samtycke här innan du har sex.
Ifall du är intresserad kan du läsa mer om den nya lagen här!
Kram!
/Rosanna