Ärva skog och mark
06.12.2019
Hej,
Jag kommer att ärva både skog och mark, alltså fält, av min morfar. Nu när han tyvärr har blivit i sämre skick så börjar jag ju förstås fundera på allt detta. Jag studerar i Vasa och undrar hur det funkar med mitt studie- och bostadsstöd ifall jag kommer att äga skog och mark? Kommer jag att förlora mina stöd eller en del av mina stöd om jag äger dessa och i så fall, hur mycket kommer jag att förlora? Eller gäller det endast om jag får inkomst på dessa under åren jag studerar? Skogen och fälten är sammanlagt 22 hektar och jag tror att de är ungefär 11 hektar var. Alltså skogen 11 ha och fälten 11 ha.
Jag undrar också hur det funkar med att hyra ut fält? Ungefär hur mycket kan man få i hyra per år och hur ska man på bästa sätt kunna få en inkomst genom att vara skogsägare? Jag vet att det inte handlar om några massiva summor, men jag vill gärna veta ändå. Fälten och skogen finns i Pedersöre. Z

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.12.2019
Hejsan!
På länken här nedanför så kan du läsa om vilka inkomster beaktar Fpa/Kela.
https://www.kela.fi/web/sv/inkomster-vilka-inkomster-beaktar-fpa
Du kommer inte att förlora dina stöd genom att äga bara. Men ifall du får inkomster från den skog och mark du äger och den inkomsten kommer upp till en högre summa så kan det hända att stöden sänks.
Här kan du läsa om hur mycket du kan tjäna för att inte studiestödet skall ändras.
https://www.pedersore.fi/naringsliv-och-arbete/landsbygdsarenden/b/
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1966/19660258#L2
Jag skulle råda dig att prata med din morfar om detta eller dina föräldrar. Känner du till någon annan som arrenderar skog eller mark eller bara äger så kan du ta kontakt med dem. Det gäller bara att söka information och ta reda på, läsa på. Du kan även ringa din kommun och fråga. Inkomster kan variera sig beroende på läge och storlek på marken och vilket skick den är i, så tyvärr kan jag inte svara på det.
Lycka till! :)
Hälsningar Ida