Behöver goda råd
29.06.2020
Hej.
Jag behöver goda råd, helst konkreta tips och helst inte något ”känn efter själv”.
Jag är kär i en kille i min klass. Jag vet bara inte hur jag ska ta kontakt med honom!
Vi har streaks på snap, och jag tänker att jag ju skulle kunna skicka nåt? Men vad ska jag skicka? Jag kan inte heller fråga bara om han vill hitta på nåt för det skulle vara så onaturligt. VAD kan man skriva till nån som man känner men ändå typ inte?
Sen vet jag inte om han gillar mig. Vi kommer jättebra överens OM vi pratar, och vi är ganska lika som personligheter, men jag vet inte om han gillar mig på det sättet.
Sen är det också en sån sak, jag vet inte vad mina föräldrar skulle tycka. De är ju gifta och tycker ju därför antagligen inte att det är konstigt att vara tillsammans med nån, men mamma pratar alltid om ”att i högstadiet är känslorna inte på riktigt” osv.
Jag blir snart galen. Jag är verkligen kär och vill så gärna ha kontakt med killen, men vad jag än skriver kommer det vara så onaturligt! :)

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.07.2020
Hej!
Vill börja med att säga: Det du känner är verkligt och på riktigt, oavsett hur i vilken ålder du skulle vara. :)
När man ska ta kontakt med någon som man gillar så börjar kan man börja överanalysera – till slut så vet man inte alls vad man ska skriva. Det är inte så stor skillnad vad man skriver, börja med en fråga så får ni troligtvis igång en diskussion efter det. Exempel på frågor: Vad gör du? Hur är läget? Hur har din dag varit? Har du några planer för helgen? Har du något sommarjobb?
Skicka till honom. Det är helt okej att det känns onaturligt och spännande! Det är ju en person som du tycker om och det är något nytt. :)
Ta hand om dig!
Kram, Ida