Brun mens
01.07.2020
Hej på er! Tack för ert arbete.
Jag är superorolig då min mens på sista tiden varit brun, slemmig och trådig. Slutade med P-ring i januari och har haft oregelbunden mens sedan dess. Har bruna ”flytningar” som efter ca en vecka blivit vanlig mens, men nu är det Juli och jag tycker att menscykeln borde blivit som vanligt vid dethär laget? Väntar mens typ nu, men har bara haft samma bruna slem, med spår av rött ibland i en vecka. Tog ett graviditetstest i mitten av maj, som visade negativt. Vad är det frågan om? Får alltid de bruna blödningarna just innan mensen ska komma, aldrig annars.
Tack Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2020
Hej,
Jag tycker inte att du skall oroa dig. Det är helt normalt att mensen inte består av klarrött blod, och i all synnerhet efter att man har slutat med hormonella preventivmedel så tar det ett tag innan kroppen vänjer sig vid att sköta allting själv igen. Å ena sidan kan man tänka att den borde ha normaliserats vid det här laget, men å andra sidan så följer inte alltid kroppen de "regler" som vi sätter för den.
De bruna flytningarna låter i mina öron som bitar av den slemhinna som byggs upp i livmodern. Ibland ser man aldrig av den (utan bara klart "blod" från början till slut), men i ditt fall är det de som kommer först och som ser bruna och trådiga ut då de stöts ut. Jag tror inte att du är gravid och även om jag förstår att dessa blödningar är ovanliga för dig så tycker jag inte att det låter oroväckande.
Om du vill så kan du föra nån form av dagbok över dina blödningar, så är det också lättare att på sikt se förändringar i cykeln, men mest av allt handlar det nog om att ha tålamod och följa med situationen. Din kropp gör så gott den kan.
Kram
Tessi