Cancer i halsen
11.02.2020
Hej, jo jag har haft sjukt i halsen på sistone alltså inte regelbundet utan att vissa dagar ha det tagit lite sjukt när jag svald någon gång och det har bara blivit värre me tiden å det har varit cirka 1 månad och jag är inte hlr förskyld
Är det tecken på cancer

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.02.2020
Hej,
Jag tror inte att smärtan i din hals beror på cancer, utan snarare på att du är förkyld. Du skriver att du inte är det - men alla förkylningar märks inte på att man får snuva eller hosta utan ibland känns de bara som halsont. Det du kan försöka fundera på är om smärtan känns inne i svalget, eller om den känns mer i halsen, t.ex. om du klämmer på halsen? Ibland då man är förkyld kan lymfkörtlarna på halsen bli svullna och då kan de kännas ömma.
Jag tycker att du skall besöka din skolhälsovårdare och tala med hen om saken. Men som sagt, jag tror inte att smärtan beror på cancer.
Kram
'Tessi