corona skydd
24.03.2020
hej! har två frågor
1. har astma å undrar därför hur farligt de e för mig att få corona då corona försvårar andningen
2. tror ni man klarar sig undan corona ifall man har munskydd (alt. mopedhjälm), diskhandskar, kura kläder å stövlar då man e utomhus?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.03.2020
Hej,
Hur man reagerar om man blir smittade med Corona-viruset är nog väldigt individuellt. Precis som du skriver så kan det hända att det skulle påverka dig mer eller annorlunda än det gör för andra eftersom du har astma, men det beror också mycket på hur ditt allmäntillstånd är i övrigt. Det finns med andra ord ingen sådan regel heller som säger att viruset nödvändigtvis skulle vara värre för dig. Det är nog massor av saker som vi inte känner till om viruset ännu i detta läge, så vi får helt enkelt följa med och försöka anpassa oss.
I princip löper man lägre risk att smittas av viruset om man är utomhus än om man är inomhus - men tanken är förstås att du skall undvika att komma i kontakt med viruset. Därför är gos handhygien och att undvika närkontakt med andra det viktigaste skyddet. Regnkläder o stövlar gör knappast någon som helst skillnad. Men det du kan tänka på är att tvätta dina händer då du har rört vid saker som många andra rört vid (korgar eller kärror i butiken, dörrhandtag, bankautomater) och att undvika att röra vid ditt eget ansikte. På detta sätt skyddas du själv och skyddar även andra. Munskydd är på så sätt ganska ineffektiva att de gör att man oftare rör vid sitt eget ansikte för att se till att masken hålls på plats. Måtta med allt.
Kram
Tessi