FPA
06.02.2017
Hej!
Jag har en fråga angående att bo i två länder samtidigt. Att bo i Finland och Sverige.
För det är så att jag är född och uppvuxen i Finland är finskmedborgare. Men ska nu flytta till Sverige för att jobba där (vet inte om det kommer vara över ett år) vilket betyder att jag kommer få en svensk adress. Men grejen är den att jag kommer också spendera mycket tid i Finland och vill då också ha min adress i Finland hos mina föräldrar.
Men för det första är det ens möjligt att ha två adresser och i två olika länder?
Sen till min viktigaste fråga angående FPA och försäkringskassan. Jag kommer vilja ha tillgång till sjukvård "kostnadsfritt" i Finland som man får via FPA, men jag vill också kunna ha "kostnadsfritt" sjukvård via försäkringskassan. Hur funkar allt detta? Snälla hjälp mig!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.02.2017
Hej!
Jag började med att ta reda på vad som skulle hända om du blev sjuk i Sverige (eller behövde tandläkarvård eller liknande) och FPA har det ganska bra beskrivet på den här sidan: http://www.kela.fi/web/sv/sjukvard-utomlands. "Om du arbetar under en tillfällig vistelse i ett EU- eller EES-land eller i Schweiz kan du på grundval av anställningen få rätt till all sjukvård i vistelselandet. Då ska du särskilt reda ut ditt sjukförsäkringsskydd och din rätt till sjukvård. Om du vistas utomlands över ett år ska du ta reda på om du kan få sjukvård i ditt nya bosättningsland och på vilka villkor." Det verkar alltså bero på din arbetsgivares sjukvårdsplan för sina anställda, så det behöver du kolla upp med arbetsgivaren.
Sedan angående att bo i två länder med två adresser. Där verkar det bero på ifall du sedan anses bo tillfälligt i Sverige eller om du flyttar till Sverige som om du skulle göra det för gott - där igen verkar ett år vara vattendelaren. Är det under ett år kan det ses som en tillfällig vistelse, typ som en utbytesstudent, och du kan ha dubbla adresser. Men blir det över ett år anses det som att du flyttat permanent till Sverige - i alla fall vad beträffar byråkratin. Om du flyttar-flyttar eller hur jag nu ska säga det, så ska du kolla upp allt på Magistratens hemsidor, börja här: http://www.maistraatti.fi/sv/Tjanster/anvisningar_for_finska_medborgare_bosatta_utomlands/
Det är överhuvudtaget via Magistraten man numera ändrar adress och anmäler andra viktiga uppgifter om sig själv. Så bara du vet hur länge du tänker stanna, så hjälper de dig med adresserna. Hursomhelst måste du göra en flyttanmälan om du tänker vara borta längre än tre månader. http://www.maistraatti.fi/sv/Tjanster/Flyttanmalan/
Blanketter och annat nyttigt hittar du här, https://www.suomi.fi/suomifi/svenska/e-tjanster/blanketter/kela_y38/index.html
På Maailmalle.net finns en massa bra tips och hjälp, kolla tex här: http://www.maailmalle.net/praktik_och_arbete/lonearbete_utomlands/arbeta_i_europa Sedan kan det vara bra att läsa på lite överlag om att bo i ett annat land, börja tex på den här sidan: http://maailmalle.net/information_och_radgivning/minneslista_for_den_som_aker_ut_i_varlden/
Även TE-byrån har en massa matnyttigt om att jobba utomlands, börja tex här http://www.te-tjanster.fi/te/sv/arbetssokande/hitta_jobb/jobb_utomlands/fragor_svar/index.html
Om du tänker förbli en finsk medborgare, så behöver du även ha koll på din inkomstbeskattning - åtminstone rapportera den. Här kan du läsa mera om det: https://www.vero.fi/sv-FI/Personkunder/Fran_Finland_till_utlandet/Att_arbeta_utomlands Minns också att du ju säkert gärna skulle få pension sedan även för den tid du arbetat utomlands, så håll ett extra öga på det. http://www.etk.fi/sv/arbetspensionstjanster/forsakring-av-utlandsarbete/fran-finland-till-utlandet/
Förlåt att det blev så mycket länkar, men hoppas att du blir klokare av dem iallafall :)
Hälsar Liselott