frågor om corona
14.05.2020
hej. Jag har 5 frågor om corona jag skulle vilja ha svar på.
1. När kommer gränsen mellan Finland-Sverige öppnas?
2. Hur länge stannar viruset på tex kläder och objekt?
3. Kan man åka in till tex sjukhus för andra orsaker utan att bli smittad?
4. Hjälper det att använda plast hanskar i affären?
5. Kommer man i framtiden kunna resa till andra länder även fast viruset inte skulle försvinna?
tacksam för svar! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.05.2020
Hej,
Tyvärr finns det inga svar på alla dina frågor i nuläget. Det finns massor av saker som rör själva smittan och dess påverkan på samhället/världen som vi inte kan veta utan bara måste följa med.
Så jag kan inte ge något svar på när gränserna öppnas. Följ med på t.ex. THL:s sidor, de har den nyaste informationen om läget.
Hur länge bakterierna kan överleva på ytor är inte helt lätt att svara på, det beror sannolikt på många olika faktorer, dels vad det är för yta, temperatur, luftfuktighet o.s.v o.s.v. Enligt vissa källor kan det alltså röra sig om allt från några timmar till tre dygn.
Sjukhusen städas effektivare under denna tid just för att undvika att människor skall smittas, och många sjukhus och hälsocentralen använder speciella ingångar för människor med symtom på förkylning. Men samma regler om försiktighet gäller oavsett var du rör dig - god handhygien och att undvika att röra vid ditt ansikte om du inte nyss har tvättat händerna.
Jag kan inte ge dig något enkelt svar på huruvida det hjälper att ha plasthandskar. Å ena sidan ja - för det gör dig antagligen mer medveten om att inte röra vid saker i onödan och att inte röra vid ditt ansikte, men å andra sidan rör du antagligen vid varorna du har handlat även då du kommer hem och inte har handskar på dig. (dock har det varit oklart om bakterierna överlever så länge på förpackningar att man skulle behöva oroa sig.)
Min gissning är att man nog i framtiden kommer att kunna resa som vanligt - men exakt NÄR det blir tror jag inte att någon kan svara på. Jag tror att de flesta ännu är lite överraskade över hur mycket längre tid och hur mycket större detta blev än vad man hade trott.Det enda vi kan göra är att vänta och se vad som händer.
Jag råder dig att läsa mer om ämnet på denna sida.
Kram
Tessi