Fryser
19.05.2020
Hejsan! Jag har hört att det kan börja växa mer hår på kroppen om man fryser mycket och ofta. Kan det vara så eller är det bara ärftligheten som påverkar hårväxten?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.05.2020
Hej,
Man brukar höra om vissa djur vars päls börjar växa annorlunda om de utsätts för kyls (t.ex. grisar eller kor) men det finns ingen vetenskaplig forskning som skulle stöda att det fungerar så för människor. Hur man upplever kyla är ganska individuellt - och det hänger inte ihop med hur hårig man är.
Sedan finns det andra faktorer, t.ex. svält, som kan göra att det börjar växa små tunna hår (lanugohår) på armar, nacke och i ansiktet. Men detta gäller i fall där kroppen inte längre har tillräckligt med underhudsfett för att hålla upp kroppsvärmen, så det beror med andra ord mer på kroppens underhudsfett än på om man upplever att man fryser.
Kram
Tessi