Gymnasiet

18.02.2020
Hej

Jag vet helt ärligt inte hur jag ska orka med gymnasiet. Jag går dessutom bara på ettan. Varje gång jag ska läsa på prov börjar jag gråta, jag kan inte tänka på något annat än prov, prov, prov fast provveckan är t.ex. om 2 månader. Det känns inte som att någon tar mig seriöst när jag säger att jag inte orkar utan att ja bara använder det vanliga "ja ork itt" som de flesta gör när det har "leidon". Men jag orkar verkligen inte. Jag har inte självmordstankar eller liknande överhuvudtaget utan jag orkar bara inte hela tiden prestera, få höga vitsord, aldrig ha ledigt, ångest, stress. Och det ända alla säger är att jag bör sänka kraven, men det kan jag ju inte göra? För framtida studier måste man satsa på studierna redan i början av gymnasietiden. Så det är inte ett alternativ att "sänka kraven" i skolan. Det finns ingen rimlig lösning men jag kan inte leva så här i två år till. Och ja, jag har pratat med skolkurator, skolhälsovårdare, lärare osv men som vanligt får man de vanliga tipsen "du måste sänka dina krav på dig själv". Jag kan inte tänka mig att någon skulle med ord kunna säga något åt mig som skulle få mig att bli mindre stressad. Trött
Diana Haggqvist

Psykiatrisk sjukskötare Diana svarar

24.02.2020

Hej Trött!
Då jag läser ditt meddelande så får jag den uppfattningen att du är ordentligt trött och att du har fastnat i ett negativt tankemönster som är svårt för dig att bryta. Ibland fastnar vi mänskor i tankar och har svårt att tänka på ett annat sätt eftersom vi fokuserar dels så mycket på framtiden och dels så mycket på att vi inte ser någon utväg. Fokus behöver vara i nuet, där vi är idag. Studeranden har mycket press på idag, inte bara från dem själva utan också från studier man vill genomföra i framtiden. Det som är viktigt är att ha en bra studieteknik, även om det skulle vara så att du har lätt att lära så är det någonting alla behöver öva upp eftersom det kommer till användning både i nuvarande studier som i framtida studier. Skulle du kunna tänka dig att gå till din studiehandledare och diskutera med hen? Att få mer struktur på hur man läser/gör läxor och läser till prov kan ha en positiv effekt för dig, att du kan på något vis greppa att ditt läsande 1) är överskådligt och systematiskt och 2) underlättar i kommande prov. På det här viset kan en del av din stressnivå sjunka.

Hur ser din fritid ut? Har du hobbyn eller annat som du kan skära ner på/lämna bort en tid eller helt och hållet? Att topprestera är för många någonting som syns i det mesta de gör. Är det så att du kan lämna bort någonting annat som du ställer krav på dig själv med så fundera igenom vad som är viktigast nu. Med det sagt så vill jag lyfta fram att det är viktigt att du har ett annat liv utanför studierna, att du har ett socialt liv och någonting kravlös du kan koppla av med. Att göra ingenting alls behöver alla mänskor för att kunna ladda batterierna. Hur ser din kompiskrets ut? Har du kompisar att umgås med? Om inte, kan du isåfall skaffa eller upprätthålla en hobby som ger ett socialt liv? Eller trivs du allra bäst ensam så är också det helt bra, egenvald ensamhet är inte negativ. Du skriver ingenting om vad du gör utöver skolan, men det är viktigt att du hittar ett sätt att koppla av för nu har stressen tagit överhanden efter vad jag läser i ditt meddelande. 

En sak som effektivt sänker stressnivån i oss är Mindfulness och meditation, det här är lätta saker att ägna sig åt och de ger så mycket! Prova på appen Headspace, man får prova på den gratis först. Det är en meditations- och mindfulness app som används flitigt av många som jobbar med det jag gör och vi rekommenderar den gärna till alla. För att mindfulness ska fungera måste man göra det dagligen och minst en månad innan man märker någon skillnad. Det finns många ledda meditationer på t ex youtube, inga är fel att välja men använd avstressande till att börja med. Det finns också små böcker man kan köpa med kortare och längre mindfulnessövningar i. Huvudsaken är att man får in några övningar/dag alla dagar.

Hur sover du? Sover du minst 8h/natt? Sömnen är livsviktig för oss mänskor, ändå sover vi allt kortare nätter och förväntas prestera mer och mer. Den här ekvationen går inte ihop. Du är i ett stresstillstånd som kräver att din sömn är god och tillräcklig, det är på natten vi återhämtar oss och bearbetar det vi upplevt under dagen, men även minnet arbetar under sömnen och lagrar information. Det betyder i korthet att sover du som du ska minskar stressnivån. Har du problem att somna? Vaknar du under nätterna? Sover du för få timmar? Är du trött då  du vaknar? Om du svarar ja på något av de här frågorna så är det bra att du pratar med skolhälsovårdaren så att hon kan gå igenom vad du kan förbättra med din sömn.  

De här råden jag nu gett är det bra om du skulle gå igenom och fundera över. De här råden är vad du konkret kan göra för att hjälpa dig själv att komma ur den stress du upplever på grund av skola och framtida studier. Så vill jag lyfta fram att de råd du redan fått är bra råd, men just nu när du är under en sådan stress och press blir det svårt att ta till sig dem. Satsa på återhämtning och stresshantering i form av sömn, mindfulness och meditation och se över din studieteknik med hälp av någon annan. Det är mina råd.

Vänliga hälsningar, Diana  

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.