Har jag mens?
26.06.2020
Hej! Jag fick en ätstörning och förlorade mensen. Den kom tillbaka efter nån månad men endast som en väldigt liten blödning. Nu har jag ibland endast bruna flytningar, men de är väldigt mörkbruna. Ibland kan det synas att det är blod och faktist komma vanligt blod men oftast är det bara mörka flytningar som håller på några dagar. Är detta mens eller typ mellanblödningar? Förstår verkligen inte vad det kan vara. Blödande individ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2020
Hej,
Ja, det låter nog som att de mörka flytningarna är din mens just nu. Antagligen kommer mensen att bli "mer som förr" med tiden förutsatt att du mår bättre och äter. Jag gissar att mensen är så sparsam eftersom den slemhinna som byggs upp i livmodern just nu är så tunn så att den inte växer sig så tjock.
Anledningen till att man förlorar mensen då man har en ätstörning är just den att det kräver energi att bygga upp slemhinnan, och i all synnerhet att behålla en graviditet. Så det är lite som din kropps sätt att undvika att du skulle bli gravid eftersom din kropp inte skulle orka med det i nuläget. Så ätstörningen påverkar din kropp på väldigt många sätt, inte bara det att kroppsvikten påverkas.
Jag hoppas att du får den hjälp du behöver för att hantera din ätstörning. Vill du ha ytterligare hjälp så tycker jag att du skall kontakta en läkare eller en psykolog på din hemort.
Kram
Tessi