Hej
01.10.2022
En av mina bästa vänner har som en svår period just nu. t.ex Idag så började hennes mamma ropa åt henne utan någon egentlig anledning (som jag förstått) och när jag försöker hjälpa henne och säger åt henne att hon ska gå till skolkuratorn eller prata med sina föräldrar eller någon annan vuxen så tror hon att de inte kommer kunna hjälpa/tro att hon ljuger om sitt mående m.m. Och jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa när hon egentligen bara säger nej till alla hjälpmedel som jag föreslår. Detta har pågått i kanske snart ett år ? Och ibland är det lite tröttsamt att försöka ge hjälp när man egentligen själv också mår dåligt. Men det åsido så behöver jag tips på vad jag som vän kan göra i denna situation Banan

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.10.2022
Hejsan!
Tack så mycket för din fråga. Jag kan förstå att den här situationen är tung och kanske också lite frustrerande för dig. Tung för att det aldrig är roligt att se när någon man bryr sig om mår dåligt, och man oroar sig, men också för att du själv kanske inte heller mår helt bra och då kan det kännas som att man inte riktigt orkar "bära någon annan också". Och frustrerande för att hon inte lyssnar på dina förslag om att skaffa hjälp. Men jag tycker du är en jättefin vän som bryr dig så!
Egentligen så gör du faktiskt redan helt rätt! Det finns inte mycket mera man KAN göra som kompis, än det som du redan gör - finnas där som stöd, lyssna, våga fråga om saker ganska rakt ut, umgås med personen så den inte behöver vara ensam, och uppmuntra till att söka hjälp. Sen så är resten på den andra personens ansvar också, att ta tag i sitt mående. Det finns begränsningar till hur mycket man faktiskt kan hjälpa någon som inte är beredd själv att ta emot det.
Har du provat uppmuntra henne att söka hjälp också till anonyma stödtjänster, det skulle kanske vara ett mindre steg för henne att börja öppna sig och ta emot hjälp ifall det var anonymt? Exempelvis den här tjänsten, eller så kan man chatta anonymt med en psykolog eller en handledare på Ärligt Talat-chatten.
En grej som jag också började fundera över, och som eventuellt kunde hjälpa både dig och henne - så är ifall du själv börjar gå exempelvis till kuratorn eller skolpsykologen, och pratar öppet om att du gör det med henne. Ibland kan man behöva se själv först att någon annan gör något innan man vågar göra det själv. Och det skulle överlag kunna vara av nytta för dig också, där kan du exempelvis diskutera det här om att din kompis mår dåligt. Kanske kan du även bjuda in din kompis att komma in dit MED dig i nåt skede..?
Det är överlag väldigt viktigt att du kommer ihåg att ta hand om dig själv, och det är helt okej ifall du även behöver prioritera ditt eget mående först ibland. Man är bättre på att hjälpa och stödja andra ifall man själv har det man behöver för att må bra, exempelvis sömn, mat, och egentid.
Hoppas det löser sig på bästa vis för er båda snart <3
Kram, Kix