Hjälp svara snabbt!!
19.06.2020
Hej,
Jag har träffat en kille i cirka 2 månader nu. I början av vår relation efter att vi hade sex första gången så gick vi båda och testade oss för klamydia och gonorré, både fick negativa svar. Vi ses ganska många gånger i veckan, oftast flera dagar på rad och har sex, oskyddat, 3-5 gånger om dagen. Jag undrar om man kan få skavsår i slidan av detta. Jag känner mig irriterad i och runt slidöppningen och har mycket flytningar, ljusa och ganska tjocka. Jag har även fått små sår eller knottror eller blåsor (vet inte riktigt) precis under öppningen, ungefär 2 stycken. De gör inte ont. Jag undrar om detta kan vara skav av att ha för mycket sex eller om min fiffi har obalans eller ngn könssjukdom. Tacksam för snabbt svar, Tack Hjälp!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2020
Hej.
Och grattis till din nya relation. Det är en underbar tid då sexlivet är så aktivt. Men tyvärr inte problemfritt- som du har märkt.
Först ett sidospår: Då du skriver att ni har oskyddat sex så utgår jag ifrån att ni antingen skyddar er mot graviditet på annat sätt eller är beredda på den möjligheten?
Om ni har sex så ofta som du skriver så skulle det vara konstigare om du INTE fick skavsår eller irritation av det. Men jag förstår att det känns orättvist att det skall komma i vägen för ert sexliv. Dels så handlar det antagligen om slitage - d.v.s. att friktionen ger upphov till irritation, men det handlar också om att din slida gör exakt det den borde göra - d.v.s. ser till att hålla området rent genom att spola bort sådant som inte skall vara där.
Ofta reagerar slidan mer negativt på en ny partners sperma - så till en del kommer den sannolikt att vänja sig med tiden. Men om ni har sex så att han får utlösning inuti dig - flera dagar i rad - så jobbar dina slemhinnor för fullt med att spola allting rent och därav (åtminstone delvis) har du mer flytningar.
Det ni kan testa är nu att ha andra former än vaginalt sex i några dagar tills underlivet har lugnat sig lite. Se det som en utmaning att hitta andra sätt dom funkar. Sen då du inte har ont (!) så kan ni ha vaginalt sex, men använd alltid glidmedel och undvik att killen får utlösning i dig. Detta mest som ett test för att se om det är sperman och friktionen som orsakar dina problem. Tvätta dig alltid med vatten och gå och kissa efter sex. (Och om ni har analsex så måste ni givetvis tvätta er om ni byter från analt till vaginalt samlag - annars är det ganska uppenbart att man får problem med bakteriefloran.)
På apoteket finns det mediciner som du kan köpa receptfritt och använda för att försöka återställa slidans naturliga bakterieflora (vagi-Care, Vagisan, Vagi-C.) Dessa kan du också testa.
Eftersom ni båda har testat er för könssjukdomar så tror jag inte att det är det som är problemet, men visst finns det ju könssjukdomar som man inte kan testat för utan som bara syns genom undersökning, så mitt förslag är att om dina symtom kvarstår trots att ni följer råden jag gett, så ringer du till preventivrådgivningen och diskuterar saken med dem. Vid behov kan de då undersöka dig för att utesluta t.ex. kondylom och herpes.
Kram!
Tessi