Jobb utan behörighet
05.01.2016
Hej på er, jag är kanske lite för gammal för att skriva här, men jag vet inte vem annan jag ska fråga. Jag kommer få examen i vår och har börjat leta jobb. Men i alla annonser står det om behörighet enligt lagen för det ena och det andra, självklart behörighet som jag inte har. Min examen ger mig inte behörighet till något yrke egentligen (filosofie kandidat) så här sitter jag och vet inte om jag ska våga söka jobben eller inte. Till exempel hade jag kunnat tänka mig att ta vikariat inom äldrevård, närvård, barnomsorg eller utbildning medan jag söker något fast jobb, men det verkar som om alla kräver behörighet nu för tiden. Det känns riktigt hopplöst när jag inte har behörighet till ett enda jobb. Studera vill jag inte heller göra längre, jag vill börja jobba och tjäna egna pengar. Vad ska jag göra? Kan jag söka såna jobb som jag inte har utbildning/erfarenhet/behörighet för, även om det står att det är ett krav? Kan jag inte det lär jag nog gå arbetslös resten av livet känns det som.. Ulrika

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.01.2016
Hejsan Ulrika
Alla är nog välkomna att skiva hit till oss.
Du ska alltid sätta in ansökan till de jobb du tycker låter intressanta. Om man inte söker kan man ju inte få jobbet ;)
Jag kan förstå att det känns jobbigt när det känns som att man inte har behörighet till något med sin examen. Jag skulle ju misstänka att det är tänkt att man efter kanidatexamen läser vidare till magister inom sitt ämne. En kanidatexamen är lite som mittemellan.
Det kan faktiskt vara svårt att få ett jobb inom vården utan tex närvårdarutbildning. Men man kan alltid fråga. Det bästa är ju att gå till platsen där man kunde tänka sig att jobba, och presentera sig och erbjuda sin hjälp. Jag kan tänka mig att du kanske inte får någon ordinarieplats men det är du ju kanske inte ute efter heller. Som inhoppare kan du ändå ha en chans.
Jag förstår att det känns som att du studerat tillräckligt länge, men kanske om du tog en liten paus så skulle du igen hitta inspiration att laga färdigt magisterspapper :)
Som sagt var, man ska alltid söka allt man tycker man kunde passa till, de ser inte alltid till ens utbildning. Men det bästa är att se till att de vet vem man är och att de minns att man är trevlig och passlig för jobb. Gå alltid och presentera dig, sen kan du lämna in din CV och ansökan, men då borde de minnas dig i mängden.
Lycka till hälsar ungdomsinformatören Sanna
ps. på torsdag denna vecka ordnas en sommarjobbsträff på Akademill, läs mer om det HÄR.