Jobb
15.10.2024
Hej
Jag undrar hur man söker jobb till t.ex. köpcentrum? När man går in på köpcentrums hemsida så kommer det ju upp alla butiker som finns å sånt och jag undrar hur man söker till typ hm, cubus, kapphal osv. Jag skulle gärna jobba i klädbutiker.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
15.10.2024
Hej,
Tack för din fråga. Vad kul att du är intresserad av att jobba på en klädbutik!
Butikerna i ett köpcentrum hanterar nog i regel sin egen rekrytering eftersom de oftast bara betalar hyra för den lokal som köpcentret erbjuder dem. Du kan först kolla om någon av de klädbutiker du nämner har lagt upp arbetsplatsannonser på nätet. Du hittar dem oftast genom att googla eller genom att använda sökfunktionerna på t.ex. tyomarkkinatori.fi, jobly.fi eller duunitori.fi. Om du inte hittar några lediga jobb att söka där kan du alltid besöka den affär som du skulle vilja jobba på och helt enkelt fråga personalen vem du kunde kontakta angående jobbmöjligheter. Personalen brukar känna till vem som ansvarar för rekryteringen och kan ge kontaktuppgifter till den personen. Om du inte vill eller har möjlighet att besöka butiken kan du givetvis också ringa dit.
Även om butikerna inte just nu skulle behöva extra arbetskraft kan det ändå löna sig att skicka ditt CV och en fritt formulerad arbetsansökan till personen som ansvarar för rekrytering, så har butiken dina kontaktuppgifter ifall ett behov av arbetstagare skulle uppkomma. Behovet av arbetskraft kan ändras snabbt då t.ex. någon som jobbar i butiken blir sjukskriven eller byter jobb.
Nu vet jag ju inte ifall du söker ett heltids- eller deltidsjobb, men oavsett vilkendera det är frågan om så rekommenderar jag att du skriver det klart och tydligt i samband med din arbetsansökan för att undvika missförstånd.
Jag hoppas det här var till någon hjälp. Om det ännu finns något du undrar över kan du alltid skicka in en ny fråga hit till Decibel, så hjälper vi så gott vi kan :)
Lycka till med arbetssökningen!
Kram, Lila