jobb
25.11.2024
hej
jag ska söka jobb och har kollat på många butiker och jag har fastnat på en fråga. Jag har planerat söka till citymarket men sökningen är på finska? frågorna är på finska och hela ansökningen står på finska innebär det att jag måste vara fullt finskspråkig för att göra jobbet? måste jag svara på frågorna på finska eller får jag svara på dem på svenska fastän de står på finska? tycker det är jätte orättvist att det inte går att söka på svenska då vasa ändå är ett väldigt jämnt finsk och svenskrpåkigt ställe. Hur är det med andra butiker? hur ska jag hitta en svensk ansökningsställe?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.12.2024
Hej,
Tack för din fråga. Vad roligt att du är intresserad av att jobba på butik!
Du har helt rätt i att de flesta ansökningarna är i första hand på finska då du öppnar ansökningsblanketten, men på de allra flesta nätsidor går det att ändra språket till svenska. Du skriver i din fråga om dina planer på att söka till Citymarket. Nu vet jag ju inte, vilket Citymarket du menar eller var du hittat annonsen, men om du söker via Öppen ansökan till ett Citymarket i Vasa kan du ändra på ansökans språk uppe i högra hörnet där det står FI.
Det beror mycket på det jobb du söker hur högt kunskaper i finska värdesätts. Ofta finns samma arbetsplatsannons ute på nätet på både finska och svenska, så det kan vara värt att kolla om du hittar den svenskspråkiga versionen av annonsen du kollat på. Det kan tyvärr också vara så i vissa fall att annonsen på det jobb man vill söka bara finns på finska. Jag skulle ändå rekommendera att du i sådana fall försöker besvara frågorna (eller i alla fall en del av dem) på finska om annonsen är på finska. Det här beror givetvis på hurdana kunskaper du har i finska. Ifall du känner att dina kunskaper i det finska språket begränsar dina chanser att skriva en god ansökan, råder jag dig att beskriva också det i samband med din ansökan. Det uppskattas alltid att man är ärlig med sina färdigheter i olika språk då man söker om ett jobb. Det är också alltid värt att uttrycka att man gärna vill bli bättre på ett språk eller lära sig använda språket inom ramarna för det jobb man söker.
Om du känner att det är svårt att hitta lediga jobb att söka till kan du alltid ta det uppsökande ungdomsarbetet i din hemkommun till hjälp. De hjälper gärna dig med att hitta arbetsplatsannonser på svenska, skriva arbetsansökan samt kolla att ditt CV är i skick. Du hittar deras kontaktuppgifter genom att googla ”uppsökande ungdomsarbete + din hemkommun”.
Lycka till med arbetsansökningen!
Kram, Lila