Sommarjobb som förstaårsstuderande
15.01.2025
Hej! Kan ni ge tips på sommararbetsplatser i Jakobstad, Vasa eller Pedersöre som möjligtvis skulle ta emot en som har gått klart första året på Juri. Gärna något som har någon koppling till branschen. -
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
28.01.2025
Hej,
Tack för din fråga. Det är tyvärr svårt för oss att ge tips på specifika ställen eftersom jurist branschen är så bred, men det du kan göra är att fundera vad du skulle vara intresserad av att jobba med. Vilken eller vilka områden i branschen intresserar dig? Vad skulle du vilja jobba med eller lära dig mera om?
Du kan börja med att kontakta sådana ställen som verkar intressanta. Det kan vara bäst att ringa om du önskar ett snabbt svar, men det går givetvis också att skicka e-post. Förklara att du gått första året på juri och söker efter sommarjobb där du kunde lära dig mera om vad det än är som du skulle vilja lära dig mera om. Ofta vill arbetsgivaren ändå ha en fritt formulerad arbetsansökan och CV, så kolla att du har dessa i skick.
Våga ta kontakt till många olika ställen, så ökar du dina chanser för att hitta ett sommarjobb. Lycka till med arbetssökandet!
Kram, Lila