Vintersemester
13.01.2025
Hej! Jag har försökt googla men blir inte klokare så frågar er :)
På mitt jobb så har jag kollektiv avtalet som ger 6 dagar vintersemester varav en dag lägger man på en lördag.
Men det jag inte förstår är, om man inte tar ut hela veckan på en gång utan sprider ut den som exempel tar en torsdag och fredag här och sen en måndag, tisdag nån annan gång, måste man i detta fallet ändå lägga den sjätte dagen på en lördag?
Ett annat exampel om man tar påsk veckan så fredagen är ledig annars också, måste man endå lägga semesterdag på lördagen också? Eller går det bara åt 4 semesterdagar på en sådan vecka?
Tacksam för svar på detta! Vintersemester
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
17.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in.
Hur det här med semestrar fungerar kan variera mellan olika arbetsplatser/arbetsgivare, så vi kan tyvärr inte säga med säkerhet hur det här går till just där du jobbar. Jag tycker att du ska vända dig till din närmaste förman på jobbet för att ställa dina frågor kring din kommande vintersemester. Det är helt okej att inte veta hur man ska göra, det hör till, men det går alltid bra att fråga dem som varit längre i huset än du, eller alternativt den personen som fungerar som din förman.
Det finns absolut inget pinsamt med att fråga då man känner sig osäker. Du har alltså ingenting att skämmas för :)
Lycka till!
Kram, Lila