Kan inte sluta tänka
25.03.2020
Hej, för en månad sen va jag med om en händelse där jag har en vän som fick en psykos. De va rätt obehagligt. Jag hade konstant ångest ett par dagar men nu har de släppt när jag pratat om det. Men bilderna o minnen från den händelsen sitter kvar i huvudet men de inte ångestframkallande längre. Va ska man göra? Promenerar då o då känns bättre. Ass
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
31.03.2020
Hej,
Det är jätte bra att du har haft möjlighet att prata om den obehagliga händelsen du varit med om! Har du pratat med någon professionell eller med kompisar/andra? Nu vet jag ju inte om din kompis som gick i psykos har psykisk sjukdom, men en psykos är en förvrängd verklighetsuppfattning. Psykisk sjukdom, droger (främst cannabis) är exempel på vad som kan orsaka psykos men en psykos kan också hålla i sig en kort tid.
Jag kan föreställa mig att du upplevde det obehagligt att vara med om, det är obehagligt och ofta skrämmande då man inte varit med om det förr. Det du kan göra är att fortsätta prata om det och gärna med någon professionell som kan svara på dina frågor. Det kan också hjälpa att läsa mera om vad en psykos är, men det är viktigt att du läser på bra sidor som t ex psykporten.fi. Om du studerar finns det skolpsykolog eller kurator att gå och prata med, du kan också vända dig till ditt egna hvc’s mentalvårdstjänster. De flesta hvc:n har info på deras hemsida. Den här servicen är gratis och en bra resurs.
Jag hoppas din kompis tillfrisknat och att du pratar med någon professionell. Att bearbeta händelsen är det bästa du kan göra så att dina minnen blir lättare för dig att hantera.
h. Diana