kan inte spy
20.06.2020
hej! jag undrar bara om det faktist är så att vissa människor inte kan spy genom att man stoppar fingrarna i halsen? har försökt flera gånger men har aldrig lyckats. har hört att vissa bara inte kan och förstår inte varför :))

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2020
Hej,
Jag har inte hört någon vetenskaplig förklaring till att det inte skulle lyckas, så jag tror mer att det kan handla om skillnader i t.ex. kräkreflex. Tanken då man stoppar fingrarna i halsen är ju att man skall reta reflexen som gör att man börjar spy - och det är möjligt att det finns stora individuella skillnader i hur känslig den reflexen är. Vissa har ju väldigt känslig kräkreflex och redan att borsta tänderna kan vara jobbigt - medan andra inte alls har det problemet.
Det är ju rätt sällan man behöver den "talangen" (att lägga fingrarna i halsen alltså), så något direkt problem kanske det inte är? Men som med det mesta andra ger nog träning i detta område också resultat.
Kram
Tessi