Komma
02.02.2020
Jag har en fråga som nog borde ha klarnat för mig redan efter 2 år som sexuellt aktiv, men har endast gissningar och inget konkret svar. Är det samma sak att komma som att få en orgasm? Orgasmer har jag troligtvis fått, dock endast på egen hand. Men har jag kommit för det? Ingenting har fysiskt kommit ur mig någonsin, och helt ärligt är jag lite rädd för att slappna av ordentligt med min pojkvän för att jag 1) tror att jag kommer kissa på mig (lättare att strunta i känslan då jag är ensam) och 2) inte vet vad som skulle komma ur mig, hehe. Hur ser det ut? Eller kommer det ens något? Om inte, varför heter det att man kommer även som tjej? Problemet och alla frågor ha uppstått nu då jag har pojkvän och han känner sig misslyckad då jag inte kommer... Förvirrad själ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.02.2020
Hej,
Ja, att få orgasm är samma sak som att "komma". Och det att man säger att man kommer har egentligen ingenting alls att göra med att någonting skulle "komma ut" då det handlar om tjejer. För killar inträffar orgasmen oftast samtidigt som utlösningen, men för de allra flesta tjejer kommer ingen utlösning (kvinnlig ejakulation) alls, och OM den gör det så behöver den inte alls hänga ihop med orgasmen.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att kissa på dig då du har sex, om du inte annars har märkt tendenser till att du skulle kissa på dig lätt så tror jag inte att det sker vid sex heller. Ofta kan det vara upphetsningen, och det att vävnaderna är mer blodfyllda i underlivet som gör att man kan känna sig lite mer kissnödig. Är du bekymrad över det så kan du ju se till att gå på toaletten innan ni börjar på så du vet att blåsan är tom. Om du spänner dig och oroar dig över detta medan du har sex så kan det vara en av anledningarna till att det är svårare för dig att få orgasm. Jag kan inte svara på varför man säger att man "kommer" även som tjej, men jag tror inte nödvändigtvis att det syftar på att någonting "kommer ut" utan att det är orgasmen som kommer?
Sen tror jag i största allmänhet att killar kommer lättare än tjejer, så det är lättare för en tjej att framkalla en orgasm hos killen än tvärtom. Det är inte någonting som din kille skall känna sig misslyckad över, utan någonting som ni båda - gemensamt kan försöka lära er. Tjejers kroppar är ofta lite mer specifika då det handlar om vilken sorts beröring man behöver för att komma, så man kan inte anta att killen "bara vet" hur han skall smeka, utan båda två har ansvar för att man hittar ett sätt som fungerar.
För tjejer är det inte någon självklarhet att man kommer enbart genom penetrativt sex, eftersom det egentligen alltid krävs någon form av klitorisstimulering för att en tjej skall komma (antingen utifrån eller inifrån). Men antingen kan man välja att ha sex i en sådan ställning där man som tjej kan få denna stimulering (t.ex. så att du sitter ovanpå och han sitter eller ligger) eller också kan du själv, eller han, hjälpa till med handen samtidigt. Våga visa hur du vill ha det och vilken sorts beröring du tycker om, det gör det lättare för er båda.
Bra kommunikation och lite tålamod så kommer det att lösa sig.
Kram
Tessi