laglig lön?
16.06.2015
Har ett sommarjobb på buusteri (säljer tidningar i telefon) och jag tjänar ungefär 2-3€ i timmen där, ede lagligt att tjäna så lite?? De e 2€ grundlön, och sedan provins, destu mera man säljer destu mera tjänar man.
men jag brukar inte fö mera än 1-2 prenumerationer såld... och då lämnar lönen ändo på 2€ i timmen.. så edehär ens lagligt?? Har hört att minimi lön i finland är 7€ i timmen? Har 6h dagar. hmm
Foregangarna
Resurscentret Föregångarna svarar

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.06.2015
Hej!
Du skulle kunna kolla vilket kollektivavtal din arbetsgivare följer, för där finns lönerna skrivna (t.ex. kommuner följer ett avtal som heter AKTA) men om din arbetsgivare inte har ett gjort ett kollektivavtal, brukar arbetsgivaren betala den lön som tillämpas inom branschen. I Finland finns ingen lag om minimilön (Källa: Arbets- och näringsministeriet).
I arbetsavtalet brukar det också stå enligt vad och hur mycket lön betalas, så du kan börja med att kolla där. Det lönar sig alltid att se till att man har ett skriftligt arbetsavtal för det är det som är ett bevis på dina rättigheter. Det finns inte heller någon lag om hur mycket provisionslönen borde vara, utan lönen betalas enligt överenskommelse och skrivs i arbetsavtalet. Det där med provisionsarbete är just lite knepigt eftersom det är meningen att folk blir mera motiverad att sälja då de vet att det är då som man får pengar -om man skulle få helt ok lön, så skulle kanske inte alla sälja tidningarna, utan bara "vara" på jobbet??
Du kan ju fråga lite vad de andra på ditt jobb får och jämföra med din. Man måste dock komma ihåg att de som har jobbat en längre tid kan ha bättre lön, men skillnaden borde inte vara stor. Sen kan du prata med din arbetsgivare och fråga om det är möjligt att diskutera lönen på nytt eftersom du känner att den inte är tillräcklig och om du märker att skillnaden i lönen är stor jämför med andra (utan bra orska) är det nog en bra orska att göra det. På arbets- och näringsministeriet sida sägs att "Om arbetsgivaren och arbetstagaren inte heller har avtalat om lönen då arbetsavtalet ingicks ska arbetsgivaren i enlighet med arbetsavtalslagen betala arbetstagaren sedvanlig och skälig lön för arbetet som han eller hon utfört".
Prata gärna med dina föräldrar också om detta för de har säkert erfarenhet och kunskap om sådant och kan möjligen hjälpa.
Du kan läsa mera på Arbetarskyddsförvaltningens hemsida.
Hälsar ungdomsinformatörerna Jenny och Sanna
Hej!
Det finns ingen lag om minimilön i Finland. Lönen bestäms enligt vad som har avtalats i arbetsavtalet. Du kan ju försöka diskutera med din arbetsgivare gällande lönen, det är enda sättet att försöka få den att bli högre. Lycka till!
/Angelica på Föregångarna