min mens är över en vecka sen
01.04.2020
Hej min mens har aldrig tidigare varit sen, den är väldigt regelbunden och kommer nästan på dagen varje månad. nu är min mens över en vecka sen. Jag har haft sex med min pojkvän och han har haft kondom på hela tiden och inte kommit i mig. Jag gjorde ett graviditetstest som visar negativt. Varför har min mens inte kommit ännu och vad skall jag göra om den inte kommer?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.04.2020
Hej,
Bara för att din mens alltid tidigare kommit då den borde innebär inte att någonting är fel då den inte gör det denna månad. Det händer nästan alla tjejer/kvinnor nån gång att mensen blir sen eller helt hoppar över en månad - och oftast får man inte veta vad det beror på. Det kan handla om att man stressat mer än normalt, att man varit nedstämd, ätit eller sovit annorlunda eller helt enkelt vilken liten sak som helst som påverkar kroppen.
Om ni har använt kondom alla gånger ni haft sex så behöver du inte oroa dig för att vara gravid. Oftast börjar man inom vården inte att undersöka varför mensen är sen innan den varit borta längre än 6 månader, och det beror helt enkelt på att det är väldigt vanligt.
Ta det lugnt och vänta på mensen i lugn och ro. Den kommer nog.
Kram
Tessi