Mina bröst :)
27.03.2020
Hejsaan! Jag är en 16 årig tjej och börjar bli lite smått orolig. Har otroligt små bröst och har nästan inga bröstvårtor alls, är detta normalt? Har ändå varit i puberteten länge och fick mens för nästan 3 år sen, men har ändå inga bröst :( Kommer det alltid vara så här eller kommer bröstvårtorna och själva brösten bli större? Hjäällpp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.03.2020
Hej,
Du skriver att du fick din mens för ca 3 år sedan, så på basen av det så vet vi iaf att det inte finns något direkt utvecklingsmässigt problem som gör att dina bröst inte växer. Bra!
Det är givetvis omöjligt för mig att svara på när dina bröst kommer att växa och hur mycket. Som du vet så är alla olika, vissa får stora bröst och andra inte. Det beror dels på dina gener och ditt arvsanlag - och dels på miljön och livsstilen. Riktigt så enkelt är det inte att man alltid skulle få samma storlek på brösten som ens mamma/syster/faster, men lite riktgivande brukar det vara. Så om de har små bröst så är det osannolikt att dina skulle bli jättestora. Och så beror det mycket på din livsstil, om du i övrigt är smal och kanske tränar mycket så blir brösten oftast inte så stora (finns nog undantag - men i allmänhet).
På basen av din ålder så kommer dina bröst antagligen att förändras ännu. För vissa tjejer ändrar brösten fram tills man är runt 20, för att sedan ändras ingen om man blir gravid/ammar. Tyvärr finns det ju nån sorts allmän uppfattning om att brösten skall vara en viss storlek för att man skall uppfattas som "kvinnlig", men det stämmer ju egentligen inte. Kvinnlighet eller huruvida man är attraktiv har inte att göra med storleken på brösten utan på vilken utstrålning man har - och den beror nästan helt på hur du värdesätter dig själv. Har du själv inställningen att du är bra som du är så är det det andra kommer att uppfatta och då har inte bröstens storlek så stor betydelse.
Försök att se det fina i din kropp precis som den är. För det finns inte jättemycket du kan göra för att påverka din utveckling. Ät, sov och rör på dig lagom mycket och tyck om dig själv. Efter det är det bara tålamod som gäller.
Kram
Tessi