När jag va liten
15.05.2020
Hej, när jag va 12 - 14 år gammal brukade jag vakna på morgonen när mina föräldrar åkte till jobbet. Dom brukade åka vid 6 tiden på morgonen o jag gick till skolan efter 8. Saken är den när jag va i den perioden hade jag oro o ångest när mina föräldrar åkte till jobbet fram tills att jag skulle till skolan. Jag va rädd speciellt när det va höst o vinter när de va mörkt ute. Vet inte varför jag va det men jag brukade ringa min mamma tre fyra gånger fram tills jag skulle gå till skolan o när hon inte svarade på telefonen blev jag mer orolig. Efter en period (det varade i drygt ett år) gick det över o det är som vanligt. Hade förövrigt oro o ångestkänslor när mina föräldrar skulle iväg någon annanstans o jag skulle va själv. Nu är de inte länge så men jag undrar va de egentligen va att det va så nu närmar tänker i efterhand ? Eriki

Ungdomsinformatör Ida svarar
18.05.2020
Hej!
Tack för din fråga!
Ja, jag tror att det är väldigt vanligt att barn och ungdomar känner så som du gjorde (också vuxna människor kan känna så). Före den här tiden, var du ensam hemma någon gång då? Tänkte ifall det var ovanligt för dig att vara ensam hemma. Det kan ju göra att man känner sig otrygg, ifall man är van vid att någon alltid är hemma. Du kan svara på dessa frågor till dig själv: Vilka tankar hade du när du kände den här oron och ångesten? Var du rädd för att nåt skulle hända? Isf vad? Har du hört några historier?
Jag blir jätteglad av att höra att det är bättre nu. Ta hand om dig! :)
Kram, Ida