Ont i magen
01.07.2020
Hej, jag är en tjej som undrar en sak. Jag fick väldigt ont i nedre delen av magen idag, det kom plötsligt och höll i sig ungefär 15minuter. Jag brukar inte ha mensvärk och äter dessutom ppiller, vet ni vad detta skulle kunna bero på? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.07.2020
Hej,
Det är nog jättesvårt att svara på vad det var som gjorde ont i din mage, men på basen av det du skriver så kan du nog utesluta graviditet.
Ofta beror plötslig och kortvarig smärta i magen på matsmältningen/tarmrörelserna. Speciellt om du nu inte känner någon smärta alls. Men det är ju inte heller otänkbart att det kan vara mensvärk. Bara för att du inte tidigare haft det betyder inte att du aldrig kommer att ha det. Din kropp utvecklas fortsättningsvis hela tiden och mensvärk kan variera från en månad till en annan. Men smärta är en sorts signal från kroppen om att någonting får den att reagera - däremot betyder det inte alltid att det skulle vara någon fara eller att man måste göra någonting åt saken. Du får helt enkelt följa med och se vad som händer. Skulle den komma tillbaka ofta kan du ta upp saken med en läkare.
Kram
Tessi