oregelbunden mens
17.02.2020
hej, jag e en tjej som har haft mens sen julen i femman eller sexan minns int rikitgt men tror de va femman. nu går ja i åttan.. men till frågan min mens är ännu oregelbunden ( alltid sen ) nu e den 40 dagar sen å förra gången typ 70 dagar sen å jaa... va kan de bero på M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.02.2020
Hej,
Det finns många olika orsaker till att mensen kan vara oregelbunden, och i de allra flesta fall får man inte veta varför.  Allting man gör påverkar hur kroppen mår- och därmed också mensen. För många blir mensen mer regelbunden då man blir lite äldre - men för andra fortsätter den att vara oregelbunden. Du är trots allt inte så gammal ännu så det är mycket möjligt att den blir mer regelbunden om några år. Beroende på hur mycket det stör en och hur ens livssituation ser ut så kan man också överväga att börja äta p-piller och på så sätt göra mensen mer regelbunden.
Om du har frågor om det så kan du alltid vända dig till din hälsovårdare så kan hen hjälpa dig. Men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi